Shell-topman Ben van Beurden
NOS Nieuws

Shell stapt uit lobbyclub want 'niet groen genoeg'

Shell heeft als eerste grote oliemaatschappij zijn lidmaatschap van een invloedrijke Amerikaanse lobbyclub opgezegd. Het gaat om AFPM, een organisatie waarbij meer dan driehonderd oliebedrijven zijn aangesloten. Volgens Shell gaan de klimaatambities van de lobbyorganisatie niet ver genoeg.

Bij AFPM zitten grote oliemaatschappijen zoals Exxon, Total, BP en Chevron. De organisatie heeft zich afgelopen jaar ingezet om de uitstootregels voor nieuwe auto's in de Verenigde Staten te verruimen. Op Facebook werden advertenties geplaatst waarbij mensen werden aangespoord om soepelere regels te steunen. Daarbij werd niet duidelijk dat oliemaatschappijen achter de advertenties zaten.

Shell zegt die ruimere uitstootregels niet te steunen. Daarnaast is AFPM het niet eens met de klimaatdoelen die afgesproken zijn in Parijs, die Shell wel zegt te omarmen. Ook op andere vlakken is er onenigheid.

Volledig logisch

"Een hele mooie stap. Shell zegt als eerste van de grote oliemaatschappijen dat dit niet langer zo kan", zegt Mark van Baal van actiegroep Follow This en aandeelhouder van Shell. Hij probeert al jarenlang om Shell te laten vergroenen. "Het is volledig logisch. Het is heel raar om hard te roepen dat je wilt dat klimaatverandering stopt en tegelijkertijd lid te zijn van clubs die lobbyen om het akkoord van Parijs niet te halen."

Shell heeft onder druk van investeerders en klimaatorganisaties ook de lidmaatschappen van achttien andere lobbyverenigingen onder de loep genomen. Bij negen clubs zijn er verschillen in de standpunten, maar niet zodanig dat het lidmaatschap meteen wordt opgezegd.

Bij AFPM waren de verschillen van mening zo ernstig dat het lidmaatschap is opgezegd. Volgend jaar loopt het lidmaatschap af.

Shell heeft de meest groene beloftes, ze moeten die nog in daden omzetten.

Mark van Baal van actiegroep Follow This

AFPM bedankt Shell in een reactie voor de periode dat het bedrijf lid was en wijst erop dat er meer dan driehonderd bedrijven wel lid blijven. "Zoals in elke familie zitten we niet altijd op één lijn, maar we proberen altijd het beste te doen voor onze leden en voor de klanten die op ons vertrouwen."

Volgens Van Baal van Follow This is Shell er nog niet. "Shell heeft de meest groene beloftes van de grote oliemaatschappijen. Ze moeten die nog in daden omzetten."

De top van Shell heeft er zelf financieel baat bij dat het bedrijf verduurzaamt. Vanaf dit jaar zijn de beloningen voor de top gekoppeld aan klimaatdoelen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl