Supermarktenprijzen bijgesteld om ze te laten eindigen op 9, vaak omhoog
De supermarkten zijn druk bezig met het bijstellen van de prijzen. Doorgaans eindigt zo'n 70 procent van de prijzen in de super op een 9; psychologisch werkt dat het gunstigst bij consumenten. Maar na de recente btw-verhoging van 6 naar 9 procent, kwam de 9 als eindcijfer nog maar in 30 procent van de gevallen terug.
Supers als AH, Jumbo, Coop en Plus willen dat blijkbaar rechttrekken, willen de 9 in ere herstellen. Maar hoe? Een zak drop van 1,14 euro bijvoorbeeld kun je aanpassen naar 1,09 euro, maar ook naar 1,19 euro. De website Inprijsverhoogd.nl houdt het precies bij.
Bij Albert Heijn had ruim 68 procent van de producten voor de btw-aanpassing een op 9 eindigende prijs. In januari halveerde dat aandeel naar 34 procent. Inmiddels is bijna 49 procent van de producten weer geprijsd met een op 9 eindigend bedrag.
"Bij de aanpassingen naar eindcijfer 9 maakte AH de afgelopen maanden in 75 procent van de gevallen gebruik van een verhoging, Jumbo deed dat in 62 procent van de gevallen", zegt Matthijs Neppelenbroek van Inprijsverhoogd.nl in Utrecht. "En er zit een duidelijke lijn in: bij AH worden wekelijks honderden prijzen bijgesteld naar eindcijfer 9. Bij Jumbo zie je eenzelfde trend, alleen in een wat lager tempo."
Neppelenbroek noemt een voorbeeld van AH: "AH Wokgemak rode en groene chili kostte in oktober 2018 1,49 euro, na 1 januari werd dat 1,53 euro. En nu is het aangepast naar 1,59 euro. Dat is toch alles bij elkaar een verhoging van pakweg 6,5 procent", aldus Neppelenbroek.
Het kan volgens hem ook anders: Hoogvliet bijvoorbeeld koos in 43 procent van de gevallen voor een verhoging naar eindcijfer 9, Vomar deed gewoon fifty-fifty: 50 procent van de aanpassingen omhoog, 50 procent omlaag.
Reactie AH en Jumbo
Per mail laat Albert Heijn weten dat "iedere supermarkt iedere dag bezig is met inkoop- en verkoopprijzen. Soms gaan prijzen omlaag en soms gaan ze helaas omhoog. Prijsschommelingen zijn onder meer afhankelijk van inkoopprijzen, dagprijzen, kwaliteit, vraag en aanbod en grondstofprijzen. Juist om misverstanden onder onze klanten te voorkomen hebben we de prijzen pas op 1 januari aangepast aan het nieuwe btw-tarief. Bovendien hebben we de prijzen na deze aanpassing bewust enkele weken bevroren. Vanaf februari passen we prijzen weer aan als gevolg van marktwerking. Dat zijn over het algemeen kleine aanpassingen. Onze winkelprijzen eindigen in minder dan de helft van alle artikelen op een 9, maar ook op een 0, een 5 of een cijfer daartussenin."
Jumbo laat in een reactie - ook via de e-mail - weten: "Prijzen van producten schommelen door bijvoorbeeld ontwikkelingen in de markt, andere inkoopprijzen, prijsontwikkelingen bij andere supermarkten en/of veranderende wet- en regelgeving. Daar passen wij onze prijs op aan."
Minder sympathiek
Willemijn van Dolen, hoogleraar marketing aan de UvA in Amsterdam, wijst erop dat buitengewone prijsverhogingen anno 2019 sneller aan het licht kunnen komen door de grote hoeveelheden data die beschikbaar zijn en snelle methodes om die te analyseren. "Vroeger kwamen bedrijven er mee weg. Klanten merkten wel dat ze meer geld kwijt waren aan boodschappen, maar wisten niet precies hoe dat kwam."
Nu wordt de oorzaak van de prijsverhoging volgens Van Dolen snel inzichtelijk. "Als supermarkten de btw-verhoging zouden aangrijpen om prijsverhogingen door te voeren, en daar lijkt het nu op, dan zien klanten dat er een beleid achter zit. Dat maakt die supermarkten minder sympathiek en ze komen negatief in het nieuws. En we weten uit onderzoek dat dat een negatieve invloed kan hebben op het koopgedrag."
Roomboter
Bij IPVdata merken ze ook regelmatig hoe de supermarktprijzen leven in de samenleving: "De laatste keer dat we in het nieuws waren, kregen we ook weer tientallen reacties van mensen. Iemand die opbelde en vertelde dat de roomboter altijd 99 cent was, en vlak voor Kerstmis opeens twintig cent duurder werd. Daar kun je als supermarkt klanten wel boos mee krijgen."