Regisseur Dick Maas krijgt geen cent extra voor zijn Chinese kaskraker
Anna Mees
redacteur Online
Anna Mees
redacteur Online
Filmregisseur Dick Maas is volledig verrast door het Chinese succes van zijn film Prooi, zegt hij telefonisch vanuit zijn huis in Amsterdam. "Ik verwachtte al totaal niet dat ik er überhaupt nog iets over zou horen."
De afgelopen drie dagen bekeken ruim 1,1 miljoen Chinezen de thriller over een agressieve leeuw die Amsterdam onveilig maakt. En dat terwijl de film in Nederland in 2016 maar zo'n 30.000 bezoekers trok.
"Meestal horen we niks meer over films die we aan het buitenland verkopen", zegt Maas. "Het is natuurlijk een beetje een vreemde zaak, met een film die drie jaar geleden is uitgekomen en het hier niet zo goed gedaan heeft."
Vorig jaar verkocht Maas Prooi aan een Chinese distributeur. Hij had verwacht dat hij, net als bijvoorbeeld in Frankrijk en Japan, op dvd en via video on demand zou worden uitgebracht. Maar zo'n zes weken geleden hoorde hij dat de film in de bioscoop zou worden getoond. "Dat was al bijzonder. En toen ik begreep dat-ie in 4000 theaters te zien zou zijn, dacht ik in eerste instantie: 'Klopt dat wel? Het lijkt me zo absurd.'"
De regisseur heeft de Chinese versie niet gezien. "Ik weet niet of ze er iets uit hebben geknipt en of-ie is nagesynchroniseerd of alleen ondertiteld."
Maar heel benieuwd naar het eindresultaat is hij niet. "Ik ga me gauw ergeren als ik bijvoorbeeld merk dat er in is geknipt of de versie niet mooi is."
Je maakt zo'n film voor zoveel mogelijk mensen. Dat is in China nu wel gebeurd, in idioot grote mate.
Ook waarom de film zo aanslaat in China, is voor Maas gissen. "Van wat ik via internet bij elkaar sprokkel, begrijp ik dat ze wel van enge, horrorachtige films houden. Die worden daar blijkbaar nauwelijks gemaakt. Ik denk ook door de humor en ik vermoed dat Amsterdam een rol speelt. Het is toch een interessante stad en er loopt een leeuw rond die mensen opeet."
De regisseur vindt het nog steeds jammer dat Prooi het in Nederland niet goed heeft gedaan. "Dat is natuurlijk best zonde en vervelend geweest. Je maakt zo'n film voor zoveel mogelijk mensen. Dat is in eerste instantie niet gebeurd, maar in China nu wel, in idioot grote mate. Ik hoop dat het in andere landen ook gaat gebeuren."
Van de 5 miljoen euro die de film inmiddels in China heeft opgeleverd, ziet Maas niets terug. "We hebben 'm voor een vast bedrag verkocht en konden helaas niet onderhandelen over royalty's. Wat dat betreft is China een lastig land."