Luuk de Jong en Hirving Lozano in het PSV-shirt met de nieuwe 'sponsornaam' PSV

Opmerkelijk: PSV presenteert vijf nieuwe sponsors onder één naam

time icon

PSV heeft de nieuwe hoofdsponsor voor de komende seizoenen gepresenteerd. Of eigenlijk moet er in meervoud gesproken worden: elektronicaconcern Philips, chipmachinefabrikant ASML, metaalconcern VDL, supermarktketen Jumbo en High Tech Campus Eindhoven, vijf grote bedrijven uit de regio, gaan gezamenlijk de Eindhovense club financieel ondersteunen.

De vijf hoofdpartners van PSV gaan dat doen onder de noemer Metropoolregio Brainport Eindhoven, de naam ook die na dit seizoen ook op de voorkant van de shirts zal prijken. De namen van de individuele bedrijven verschijnen dus niet op de borst van Luuk de Jong en co.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Gerbrands: 'Uniek partnership is wereldwijde primeur'

Daar staat nu nog Energiedirect.nl, die in 2016 het stokje overnam van Philips als hoofdsponsor. Het energiebedrijf blijft ook na de zomer - zij het in een iets bescheidener rol - aan de landskampioen verbonden en krijgt een plek op de achterkant van het voetbaltenue.

Substantieel meer

PSV krijgt nu jaarlijks zo'n zes miljoen euro van de hoofdsponsor. Wat de nieuwe constructie oplevert, is niet bekendgemaakt, maar dat bedrag ligt substantieel hoger.

Concurrent Ajax heeft Ziggo als voornaamste geldschieter en strijkt per seizoen acht miljoen euro op, een bedrag dat afhankelijk van de prestaties nog met maximaal twee miljoen kan oplopen.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Philips wil via PSV 'mooie dingen doen voor de regio'

PSV sprak de verwachting uit dat de nabije toekomst ook andere bedrijven met affiniteit voor Brainport Eindhoven, een volgens PSV's algemeen directeur Toon Gerbrands internationaal bekend begrip, zullen aanhaken. Bedrijven die meedoen verbinden zich voor meerdere jaren aan het 'premium partnership', zoals de club het noemt.

Gezamenlijk belang

Niet op het shirt, maar wel geld schuiven. Dat roept vragen op: waarom doen de bedrijven mee? "De belangen die wij hier vertegenwoordigen, is een gezamenlijk belang", vertelt Henk Valk, CEO van Philips Benelux. "Vijf belangrijke sponsoren die bij elkaar komen om het woon- en leefklimaat in Eindhoven en omgeving verder uit te breiden en op een hoger niveau te brengen."

"Wij denken als partners sterker te zijn dan als afzonderlijke bedrijven. En dat kan op allerlei fronten. Wij willen mensen behouden voor deze regio en motiveren om hier te komen werken."

STER Reclame