Spotify-topman Daniel Ek AFP

Spotify beschuldigt Apple van oneerlijke concurrentie, klacht bij EU

time icon Aangepast
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

Spotify heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen Apple. Het Zweedse bedrijf vindt dat het wordt benadeeld door de maker van iOS-apparaten.

In een blog op de website van Spotify schrijft topman Daniel Ek dat Apple de afgelopen jaren "regels heeft geïntroduceerd die het aantal opties en innovaties beperkt ten koste van de gebruiker". Ek zegt dat zijn bedrijf hier de afgelopen tijd met Apple over heeft gesproken, maar dat heeft tot niets geleid.

30 procent afdragen

Spotify heeft onder meer moeite met wat de 'Apple-taks' wordt genoemd. Diensten die via de App Store abonnementen willen aanbieden moeten het eerste jaar 30 procent van de gegenereerde inkomsten afdragen, vanaf het tweede jaar wordt dat 15 procent. Dit is voor Apple uitgegroeid tot een flinke inkomstenbron en een belangrijk onderdeel van de strategie van het Californische bedrijf.

Als we dit doorvoeren zijn we gedwongen om onze abonnementsprijs hoger te maken van die van Apple Music, zegt Ek. Dat wil hij niet, omdat Spotify dan minder interessant is voor klanten (je kunt om deze reden via de iOS-apps niet upgraden naar een betaald abonnement).

"Omdat we niet in Apples betaalsysteem zitten, beperkt het bedrijf onder meer onze communicatie met klanten. In sommige gevallen is het ons niet eens toegestaan om klanten die Apple-apparaten gebruiken te mailen."

Ook de Nederlandse online kiosk Blendle heeft last van de 'Apple-taks', zegt topman Alexander Klöpping tegen de NOS. Volgens hem levert het afdragen geen nieuwe gebruikers op, anders had hij er niet zoveel moeite mee gehad.

"In feite is het een soort iPhone-belasting die aan Blendle (en dus uiteindelijk de consument) wordt doorberekend." Hij noemt de stap van Spotify moedig, omdat sommige bedrijven wellicht bang zijn benadeeld te worden door Apple. Blendle overweegt zich bij de klacht van Spotify aan te sluiten.

Al langer overhoop

Spotify en Apple liggen al jaren juridisch overhoop over dit punt. In 2016 stuurde de muziekdienst Apple een brief waarin het bedrijf zorgen uitte over het blokkeren van een app-update van Spotify. Apple eiste volgens die brief dat Spotify gebruik ging maken van Apples abonnementensysteem als het "nieuwe gebruikers wil aantrekken en abonnementen wil verkopen".

Daarnaast zegt Ek dat Apple voor Spotify de mogelijkheid blokkeert om gebruik te maken van Siri (Apples slimme assistent), de HomePod (slimme speaker) en de Apple Watch.

"We vragen niet om een speciale behandeling", zegt Ek. "We willen enkel dezelfde behandeling als andere partijen in de App Store zoals Deliveroo en Uber." Tegelijkertijd met de blogpost heeft het bedrijf ook een site gelanceerd: TimeToPlayFair.com, waar het meer informatie biedt over de zaak tegen Apple.

"Dit gaat een ding worden en dat is terecht", zegt Stefan Kulk. Hij doet bij de Universiteit Utrecht onderzoek naar de macht van techplatforms. "Dit soort partijen zijn zo machtig dat ze eisen kunnen stellen." Hij verwacht dat als het tot een zaak komt bij de Europese Commissie deze gedragsveranderingen van Apple kan eisen, bijvoorbeeld omtrent de afdracht.

Veranderingen

Spotify heeft drie eisen. Het wil dat iedere app wordt gehouden aan dezelfde regels "inclusief Apple Music". Ook wil Ek dat klanten zelf kunnen bepalen hoe ze betalen voor het abonnement. Als laatste vindt het bedrijf dat appwinkels niet de controle mogen hebben over communicatie tussen gebruikers en app. De strijd van de muziekdienst is specifiek op Apple gericht, maar concurrent Google vraagt ook 30 procent. Een woordvoerder van Spotify in Nederland kan niet zeggen waarom er niks over Google wordt gezegd.

Netflix worstelt ook al een tijdje met de App Store-belasting en besloot eind vorig jaar dergelijke abonnementen niet meer aan te bieden via de App Store. Klanten worden naar de site van de videodienst geleid. Ek noemt de videodienst niet in zijn verhaal.

Een woordvoerder van de Europese Commissie heeft aan The Wall Street Journal bevestigd dat ze de klacht hebben ontvangen maar geven verder geen inhoudelijk commentaar. Apple wil nog niet inhoudelijk reageren en komt naar verwachting later vandaag met een verklaring.

STER Reclame