Jannes Wiersema

Vanaf 2025 ook treinen langs Stadskanaal

time icon Aangepast

Na jarenlang onderhandelen ligt er een akkoord over een volwaardige spoorverbinding tussen Veendam en Stadskanaal, onderdeel van de Nedersaksenlijn. De eerste Arriva-trein op het traject zal in 2025 rijden, met dagelijks naar verwachting 1900 in- en uitstappende reizigers.

De provincie Groningen heeft daarover een akkoord bereikt met spoorbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), museumspoorlijn STAR en treinvervoerder Arriva.

Arriva rijdt nu al tussen Groningen en Veendam. In 2025 rijdt de lijn dus door naar Stadskanaal. Op dat stuk ligt al een spoorlijn, maar die wordt nu enkel gebruikt door museumspoorlijn STAR, de eigenaar van de spoorlijn. De historische trein rijdt op verschillende dagen, sommige weken helemaal niet en andere weken één tot drie keer.

De zwarte lijn is de bestaande spoorlijn, de rode stippellijn is het nieuwe traject Local Focus

Museumspoorlijn STAR krijgt 1,5 miljoen euro voor de grond en de spoorlijn. Als in 2025 Arriva op het traject rijdt, kan de stoomtrein daar op zondag ook nog gebruik van maken. Het is niet voor het eerst dat in Nederland een museumspoorlijn en een treinvervoerder op dezelfde dag gebruikmaken van hetzelfde spoor. Eerder gebeurde dat al op het traject Schin op Geul en Valkenburg.

Investering

Het is de bedoeling dat de lijn uiteindelijk wordt doorgetrokken naar Emmen. Dan ligt er een doorgaande treinverbinding tussen Groningen en Almelo, die een groot deel van Oost-Groningen en Oost-Drenthe ontsluit, de zogenoemde Nedersaksenlijn.

Vorige week startten de provincie Groningen, Drenthe en Overijssel een onderzoek naar de mogelijkheden voor het extra stuk tussen Stadskanaal en Emmen, dat onderzoek is voor de zomer klaar.

De provincie heeft 62,8 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project. Het ministerie van I&W legt vijf miljoen euro op tafel.

STER Reclame