Langs een school rijden voor minuut tijdwinst? Onverantwoord, zegt Vlaanderen
Navigatie-apps moeten meer rekening houden met bewoners van kleinere straten, ook als de gebruikers van de apps daardoor wat langer onderweg zijn. Dat vindt Vlaams minister Ben Weyts. Hij gaat samen met andere Europese landen in overleg met de appbouwers. Het is onverantwoord, zegt de minister, om voor één of twee minuten tijdwinst dwars door een woonwijk of langs een school te rijden.
Het is een debat dat in Vlaanderen al een tijdje speelt en werd aangezwengeld door wetenschapper Tias Guns. Hij heeft er geen wetenschappelijk bewijs voor, maar vermoedt dat het sluipverkeer door navigatie-apps als Waze en Google Maps is toegenomen.
"Vroeger gebruikte je kleine wegen als je die kende, bijvoorbeeld in je eigen dorp, of een dorp verderop", zegt hij, terwijl hij zich door Waze door het Brusselse verkeer laat leiden. "Tegenwoordig berekenen die apps gewoon de kortste routes. Dus ook al ben je ergens nog nooit geweest, hij zal je aanraden om weggetjes in te rijden die je sneller op je bestemming brengen."
En dat leidt al snel tot gevaarlijke situaties. Juist op drukke momenten word je vaak omgeleid. "Tijdens de spits gaan de kinderen ook naar school", zegt Guns. "Als je dan auto's over kleine wegen stuurt, die daar niet op zijn voorzien, dan gaat dat tot onveilige situatie leiden."
Correspondent Thomas Spekschoor maakte deze reportage over de discussie in België:
Niet ver van Brussel, in Huizingen, hebben ze daar ervaringen mee. Bij een basisschool wordt de weg iedere ochtend een half uurtje afgezet, zodat kinderen veilig het schoolplein op kunnen lopen. Toch gaat het ook daar regelmatig verkeerd.
"Laatst hadden we hier een Nederlandse vrachtwagen die zich klem had gereden", zegt minister Weyts, die er net zijn kinderen heeft afgezet. "Waze had hem hier naartoe gestuurd, maar de app wist niet dat deze weg 's ochtends dichtging. Het leidde tot verkeerschaos."
Weyts wil geen nieuwe wetten, maar er moet wel wat gebeuren. "We zitten samen met navigatiesystemen als Waze en TomTom, maar ook met auto-merken als BMW om tafel. We willen dat hun systemen niet alleen rekening houden met de individuele chauffeurs, maar ook met het algemene belang. Zodat precaire omgevingen zoals scholen en woonwijken worden ontzien."
Eigenlijk oproep aan jou
Of die appmakers wel zin hebben om hun gebruikers iets verder om te sturen? Volgens Weyts is het ook in hun belang. "Er is ook druk op die appbouwers om dit te doen. Iedereen heeft natuurlijk kinderen en iedereen wil dat z'n kinderen veilig naar school kunnen."
Volgens wetenschapper Guns is er een wereld te winnen in het overleg met de appmakers. De apps kunnen met kleine aanpassingen al veel verbeteren. "Er is bijvoorbeeld wel een optie om snelwegen te vermijden, maar een optie om lokale wegen te vermijden zit er niet in. Terwijl ik dat wel zou gebruiken, als het erin zou zitten."
Maar uiteindelijk is Guns betoog vooral een oproep aan onszelf, de gebruikers. "Als de app jou een route aanraadt is dat geen verplichting, maar een suggestie. Als je ziet dat het langs weggetjes gaat waar je je eigenlijk niet zo goed bij voelt, dan moet je die misschien niet volgen."