SIRE roept Nederlanders in campagne op: #doeslief!
Bumperkleven, het negeren van een kassamedewerker in de supermarkt, treiteren van OV-personeel, elkaar niet voor laten gaan in het verkeer, voordringen in de trein, geluidsoverlast, burenruzies, schelden en haatberichten op sociale media. Het neemt allemaal toe, blijkt uit onderzoek van SIRE (Stichting Ideële Reclame). De organisatie start vandaag de campagne #doeslief, om mensen bewust te maken van asociaal gedrag.
"Het gebeurt vaak niet eens expres", zegt directeur Lucy van der Helm. "76 procent van de mensen vindt zichzelf heel aardig voor anderen, zo blijkt uit onderzoek. Maar onderzoek laat ook zien dat 49 procent van de Nederlanders vindt dat de samenleving polariseert en verhardt. Kijk om je heen, het gebeurt elke dag."
Dat zegt ook Edwin Beijer, de projectleider van de campagne. "Er lijkt een discrepantie te bestaan tussen het Nederlandse, tolerante imago dat we graag uitdragen en dat wat we dagelijks ervaren in de omgang met elkaar. De vrijheid van meningsuiting waar we zo trots op zijn, baart ons ook de grootste zorgen."
Voorbeelden van onaardig gedrag zijn er genoeg, stelt SIRE. Zo waren er vorig jaar volgens de organisatie 146.571 scheldtweets met het woord 'kanker' erin. 72 procent van de weginspecteurs zou regelmatig een middelvinger krijgen. En in Rotterdam alleen werden vorig jaar 3618 meldingen gemaakt van burenruzies.
De hashtag #doeslief moet Nederlanders aan het denken zetten over zulk gedrag, stelt Van der Helm. "We onderschatten wat voor een effect een onaardige opmerking op een ander kan hebben. Met de campagne willen we Nederland een beetje mooier en liever maken."
Hoogleraar Psychologie Paul van Lange van de Vrije Universiteit onderschrijft het belang van de campagne. "Een van de grootste irritaties in Nederland komt voort uit overlast die anderen veroorzaken. Mensen willen zich graag inzetten voor meer vriendelijkheid, maar vinden anderen gemiddeld veel onaardiger dan zichzelf."
Ook onderschatten mensen wat hun gedrag voor gevolgen kan hebben op anderen, zegt hij. "Een haastige bestuurder zal niet altijd zien dat andere weggebruikers bumperkleven als bedreigend kunnen ervaren. Dat een ander wakker kan liggen van een nare opmerking op social media, zal menig veroorzaker zich amper realiseren."
'Simpele boodschap'
SIRE-directeur Van der Helm denkt dat de campagne een positieve invloed zal hebben op het gedrag van veel Nederlanders. "Ik realiseer me dat de werkelijkheid weerbarstig is. Maar we vragen niet veel: alleen dat mensen wat aardiger tegen elkaar zijn. Het is een simpele boodschap, dat is de kracht."
De campagne zal de komende weken door heel Nederland te zien zijn: op televisie, in de bioscoop en op de radio. Ook zal SIRE op 7 maart een dag lang op onaardig gedrag op sociale media reageren met #doeslief.