Studenten in de universiteitsbibliotheek in Utrecht RTV Utrecht

Gestresste studenten in Utrecht krijgen hulp van universiteit

time icon

Studenten van de Universiteit Utrecht kunnen komend studiejaar hun geestelijke gezondheid laten testen door een online vragenlijst in te vullen. Op basis daarvan kunnen ze zo nodig hulp krijgen.

De universiteit heeft studentenpsychologen aangesteld. Die bekijken of studenten studiegerelateerde problemen hebben en of ze in een traject van ongeveer vijf sessies weer op gang geholpen kunnen worden. Bij ernstigere problemen, zoals een eetstoornis of een depressie, worden studenten doorverwezen naar de specialistische ggz.

Ook gaat de UU van start met online hulpverlening. Studenten kunnen met psychologiestudenten chatten over bijvoorbeeld slaapproblemen of alcoholgebruik.

Met deze maatregelen wil de universiteit problemen als stress, depressie en burn-outklachten aanpakken. Volgens Marieke de Bakker, Hoofd Studentenzaken bij de Universiteit Utrecht, krijgen steeds meer studenten daarmee te maken. "Ze geven aan dat ze tegenwoordig veel last hebben van ongezonde stress en dat ze prestatiedruk ervaren, zegt ze tegen RTV Utrecht. "De arbeidsmarkt is natuurlijk ook veranderd. Je moet je onderscheiden en dus veel dingen naast je studie doen. Dat leidt tot problemen."

Ze vergelijken zichzelf met andere studenten via sociale media, waar iedereen succesvol lijkt.

Marieke de Bakker van de Universiteit Utrecht

De Bakker ziet dat de druk op studenten toeneemt. "Niet alleen vanuit de maatschappij. Ze vergelijken zichzelf met andere studenten via sociale media, waar iedereen succesvol lijkt. In werkelijkheid merken we dat studenten juist minder lekker in hun vel zitten en sneller een beroep doen op begeleiding."

De maatregelen komen uit de koker van een werkgroep die zich afgelopen jaar over de geestelijke gezondheid van studenten boog. Andere aanbevelingen van de werkgroep waren een website over het aanpakken van mentale problemen en een bewustwordingscampagne via sociale media.

Dit is een artikel van

STER Reclame