Merkel op de autoshow in Frankfurt ANP
NOS Nieuws Buitenland Economie Aangepast

Duitse zenuwen om dreigende importheffingen op auto's

Zijn Europese auto's een gevaar voor de nationale veiligheid van de Verenigde Staten? Volgens verschillende mediaberichten is dat precies wat er in een rapport staat van het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken. Officieel is dit nog niet bevestigd, maar volgens de Duitse krant Handelsblatt ligt het rapport al bij president Trump op z'n bureau.

De Duitse regering en de auto-industrie maken zich zorgen. Zij zijn bang dat Trump dit rapport gaat gebruiken om de importheffingen op Europese auto's te verhogen tot wel 25 procent.

Ook bondskanselier Merkel liet zich er dit weekend op de veiligheidsconferentie in München al over uit. Ze noemt de dreigende beslissing schrikbarend. "Wij zijn trots op onze auto's. Dat mogen we ook zijn", aldus de bondskanselier.

Merkel wijst erop dat de Duitse auto-industrie ook heel veel werkgelegenheid creëert in de VS. In 2018 waren in de Amerikaanse fabrieken van Duitse automerken 118.000 mensen werkzaam. "De grootste fabriek van BMW staat in South Carolina, niet in Beieren."

Staal en aluminium

Ook in de VS zijn er zorgen over de mogelijke verhoging van de importheffingen op auto's uit Europa. Er zouden ironisch genoeg juist veel banen door verloren gaan in de Amerikaanse auto-sector. Dat heeft ermee te maken dat die sector deels afhankelijk is van onderdelen uit Europa.

Vorig jaar gebruikte Trump de kaart van 'nationale veiligheid' om importtarieven van 25 en 10 procent op te leggen op respectievelijk buitenlands staal en aluminium. Door veiligheidsbelangen te noemen, kan Trump het Congres omzeilen. Ook binnen dat Congres zijn er zorgen over hogere autotarieven, en niet alleen bij Democraten. Een Republikeins Congreslid kwam onlangs met een voorstel om het parlement in dit soort gevallen een beslissende stem te geven.

Hard getroffen

De impact van hoge importheffingen zou in heel Europa voelbaar zijn. Naar inschatting van de Europese Commissie wordt er jaarlijks 50 miljard aan auto's en auto-onderdelen naar de VS geëxporteerd. Vooral autoland Duitsland zal hard getroffen worden. Ook al behelst de export van Duitse auto's naar Amerika maar 10 procent van de hele productie, het gaat om de auto's in het hogere segment, dus is er wel veel geld mee gemoeid. Volgens de invloedrijke economische denktank IfO kan de import tot de helft teruglopen.

Dat Europese auto's op de Amerikaanse wegen Trump een doorn in het hoog zijn, is geen geheim. Eerder beklaagde hij zich over het grote aantal BMW's op Fifth Avenue in New York. Over hogere invoertarieven twitterde hij eerder al:

Met spanning wordt nu afgewacht wat Trump met het rapport gaat doen. Hij heeft daarvoor 90 dagen. Mocht hij de importheffingen echt omhoog gooien, betekent dat een escalatie van het handelsconflict tussen de VS en Europa. De Europese Commissie wil in dit stadium nog niet op de berichten reageren, maar heeft al wel een lijst met tegenmaatregelen klaarliggen.

STER reclame