On parle français, wir sprechen Deutsch klinkt het steeds vaker op de basisschool

ANP

Steeds meer kinderen krijgen Duits of Frans op de basisschool. Niet alleen in de grensregio's, maar ook in andere delen van Nederland. Vanaf groep 1 leren de kinderen daarbij spelenderwijs de taal.

Duits wordt het vaakst gegeven, op 83 scholen in Nederland. Dat heeft volgens Riet Steffann van het kenniscentrum Buurtalen van het Nuffic vooral te maken met de lange grensstreek tussen Nederland en Duitsland. De meeste scholen die Duits aanbieden, staan dan ook in de grensstreek.

Studie of werk in grensregio

Op 54 basisscholen wordt Frans aangeboden. Een deel van deze scholen ligt in de grensstreek bij Maastricht, maar verder is het Franse onderwijs meer verspreid over Nederland dan het Duitse onderwijs. Ook biedt een handjevol scholen andere talen aan, zoals Spaans en Chinees.

Leerlingen die op de basisschool Duits of Frans leren kunnen daar later veel profijt van hebben, zegt Steffann. "Door op jonge leeftijd kennis te maken met de klanken van een taal kunnen ze die later makkelijker leren. En kinderen uit grensregio's kunnen daardoor later vaak makkelijker een studie volgen of werk vinden in de grensregio."

Buurtaal scholen

Op twaalf basisscholen in Limburg wordt Frans gegeven. "Kinderen zijn vaak al heel talig en hoe jonger je begint, hoe beter ze het oppikken", zegt juf Corrie Deckers bij 1Limburg.

Frans heeft geen officiële status op de basisschool. Wel is het sinds 2015 wettelijk toegestaan om vijftien procent van de lestijd (maximaal 4 uur per week) te besteden aan lessen in een vreemde taal. In de praktijk leidt dat ertoe dat een aantal scholen Frans aanbiedt als volwaardig vak. In de meeste gevallen gaat het om kleine projecten onder of na schooltijd (zoals Frans in de Plusklas of tijdens projectweken), meldt de onafhankelijke website defransejuf.nl.

Het gaat spelenderwijs

In veel gevallen zijn het enthousiaste leerkrachten die het onderwijs Frans op zich nemen. Corrie Deckers bijvoorbeeld. Zij werkt als muziekdocent op basisschool de Cramignon in Eijsden. "Eigenlijk ben ik vakleerkracht muziek, maar ik studeer als hobby Italiaans en heb veel affiniteit met Frankrijk. Vanuit het Italiaans heb ik een goede basiskennis van het Frans. Wat ik aanbied aan de kinderen, dat is met mijn Frans goed te doen."

Het voordeel is volgens Deckers dat kinderen al vanaf groep 1 vertrouwd raken met de taal, zodat ze later een voorsprong hebben op de middelbare school. Het gaat spelenderwijs, zegt ze: "We doen er spelletjes bij, we zingen er liedjes bij en het gaat eigenlijk vanzelf."

Best wel handig

"Best wel handig", reageert Coen, een van de leerlingen op basisschool de Cramignon. Hij wijst erop dat Eijsden maar een paar kilometer van de grens ligt met Franstalig België. "Als ik nu Frans leer, vind ik straks gemakkelijker werk."

Juist in Zuid-Limburg gaat het nu snel. Waren er in 2014 drie basisscholen waar je Frans kon leren, nu zijn dat er twaalf. Het Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs, juicht de ontwikkeling toe en probeert de docenten op de verschillende scholen met elkaar in contact te brengen. Er zijn al bijeenkomsten georganiseerd waar leerkrachten Frans en Duits op de basisschool elkaar kunnen ontmoeten.

Dit is een artikel van

STER Reclame