150.000 Nederlanders leasen hun privé-auto
Ruim 150.000 Nederlandse particulieren reden eind 2018 in een leaseauto. Dat is een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van 2017, meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.
De trend vertoont al jaren een stijgende lijn. In 2013 reden nog maar 8500 private-leaseauto's op de Nederlandse wegen. Vijf jaar later is dat dus achttien keer zoveel.
Bij private lease betalen klanten een vast bedrag per maand voor het gebruik van hun auto. Daar zitten vaak dan de verzekering, wegenbelasting en onderhoud al bij in.
Gemak versus nadelen
VNA-directeur Renate Hemerik denkt dat meer mensen voor een leaseauto kiezen vanwege het gemak. Dat private lease minder gedoe oplevert wordt onderkend door de Consumentenbond. Al wijst die er wel op dat contractbreuk, bijvoorbeeld na echtscheiding of ontslag, vaak veel geld kost.
Private lease is volgens de Consumentenbond door de bank genomen goedkoper dan een nieuwe auto kopen met geleend geld, maar vaak duurder dan een auto aanschaffen met spaargeld of een goede tweedehandsauto. Ook drukt een private lease-contract op de maximale hypotheek die mensen kunnen afsluiten.
Milieu
De meeste leaseauto's rijden nog op benzine, niet op elektriciteit. Toch denkt VNA-directeur Hemerik dat de stijging van het aantal leaseauto's goed is voor het milieu. "Veel consumenten kiezen voor een private lease-auto en stappen daarmee uit een oudere privéauto."
Volgens Hemerik zorgt een nieuwere auto voor een vermindering van CO2-uitstoot. Overigens hangt dat sterk af van welk model auto mensen kiezen.