Duizenden jongeren 'verleid' tot hacken in campagne politie
Bijna 10.000 jongeren zijn de afgelopen dagen 'verleid' tot het plegen van een cybercrime in een bewustwordingscampagne van de politie. Ze werden door een vlogster, gameplatform IGN en de site Scholieren.com 'aangespoord' om onder meer Instagram-accounts te hacken. Toen ze op de link klikten waarmee ze dachten de hack te kunnen uitvoeren, kwamen ze terecht op een website van de politie.
Met de online campagne wil de politie jongeren wijzen op de gevaren en gevolgen van cybercrime. De video's die voor de actie 'Je bent slechts één klik verwijderd van cybercrime' werden gemaakt, zijn zo'n 500.000 keer bekeken. Van de circa 9500 scholieren die daadwerkelijk iets illegaals van plan leken, wist ruim een derde niet dat dat strafbaar was.
Naast het hacken van Instagram-accounts, waren de jongeren ook van plan virtueel geld in de game Fortnite te stelen en de elektronische leeromgeving (ELO) van hun school plat te leggen om meer tijd te krijgen om te leren voor hun examen. Iets meer dan de helft van de jongeren heeft na het zien van de politiecampagne gezegd zijn gedrag te veranderen.
Dit is een van de campagnefilmpjes:
Het is voor het eerst dat de politie zich met een landelijke campagne over cybercrime richt op potentiële daders. Floor Jansen van de politie, expert op het gebied van jeugd en cybercrime, zegt dat het belangrijk is dat mensen weten wat de gevolgen kunnen zijn. "Dat is voor veel jongeren niet helder en vraagt dus om een gezamenlijke inspanning. Ouders en kinderen zouden het hier thuis aan de keukentafel met elkaar over moeten hebben."
Een derde van de jongeren van 16 en 17 jaar heeft ooit bewust of onbewust een online misdrijf gepleegd, bleek vorig jaar uit cijfers van Safer Internet Centre Nederland. Vaak deden ze het voor de lol. Tegelijkertijd vinden de ondervraagden inbreken in iemands huis veel erger dan inbreken in iemands computer.