Nieuwe Formule 1-bolide Haas maakt nostalgisch gevoel los

time icon
Haas F1 team
Geschreven door
Louis Dekker
verslaggever F1

Haas heeft als eerste Formule 1-team de bolide voor het nieuwe seizoen gepresenteerd: de VF-19. De grootste verandering is de outfit: rood en grijs zijn vanwege sponsormiljoenen van energiedrankproducent Rich Energy ingeruild voor zwart en goud. En die kleuren maken een gevoel van nostalgie los.

Zoals vaak bij F1-teampresentaties draaide de bijeenkomst in Londen meer om de nieuwe geldschieter dan om de ins en outs van de auto.

De geshowde wagen was een overgespoten 2018-bolide. Haas gaf daarnaast online enkele afbeeldingen van de VF-19 vrij. Hoe de nieuwe auto echt oogt wordt pas over anderhalve week duidelijk tijdens de eerste wintertests in Barcelona.

Haas F1 Team
@HaasF1Team
We can't stop staring! How good does the VF-19 livery look? Tell us what you think! #RichEnergy #HaasF1 #VF19 #F1 #LiveryUnveil #NewEra
4 maanden geleden

Net als in de vorige seizoenen verdedigen Fransman Romain Grosjean en Deen Kevin Magnussen de Haas-kleuren.

'Wij zijn cooler dan Red Bull Racing'

De hoofdsponsor heeft grootse plannen. "Wij willen dit seizoen regelmatig onze concurrent Red Bull Racing verslaan en ik denk dat we dat kunnen. We zijn een cooler team en onze auto ziet er sowieso veel mooier uit", sneerde topman William Storey naar het team van Max Verstappen.

Haas-teambaas Gunther Steiner is bescheidener. "Het gat naar de drie topteams is enorm. Mercedes, Ferrari en Red Bull zijn een maat te groot. Ons doel is 'best of the rest' worden."

Coureurs Romain Grosjean (links) en Kevin Magnussen bij de presentatie van de VF-19 van Haas AFP

Haas eindigde vorig jaar als vijfde in het kampioenschap voor constructeurs. Het team is drie jaar na de geboorte uitgegroeid tot een solide middenmoter, maar werkt met een relatief mager budget.

Steiner relativeerde het belang van de presentatie. "Dit is altijd de periode waarin je hoopt dat je alles goed hebt ontworpen en gebouwd en dat je een seconde sneller bent dan alle anderen. Maar zo denken alle teambazen."

Nostalgie

Hij is enthousiast over de 'iconische look' van de zwart-gouden VF-19, die doet denken aan de jaren tachtig toen de legendarische Braziliaan Ayrton Senna furore maakte in zijn Lotus.

"De auto oogt goed, maar ik wil vooral dat hij veel beter is. We moeten een sprong maken, zowel qua snelheid als betrouwbaarheid."

De Formule 1-wagen van Lotus waarin Ayrton Senna in de jaren tachtig furore mee maakte AFP

Haas besloot eind vorig seizoen al door te gaan met coureurs Grosjean en Magnussen. Een verrassende keuze: de ervaren Grosjean maakte in 2018 veel beginnersfouten en eindigde teleurstellend als veertiende in het WK.

Magnussen is omstreden vanwege zijn onstuimige, agressieve rijstijl, maar de Deen scoorde veel beter dan zijn teamgenoot. Magnussen reed zijn Haas in 2018 elf keer in de punten en werd negende in het WK.

Omstreden suikeroom

Haas staat bekend als een low-budget-team in de Formule 1. De renstal kan de miljoenen van de nieuwe suikeroom goed gebruiken, maar juist die geldschieter is omstreden.

Insiders suggereren al maanden dat de energiedrankfabrikant in feite een lege huls is. Topman Storey heeft die kritische verhalen ook gelezen.

Hij reageert fel: "We hebben negentig miljoen blikjes geproduceerd. Mensen die twijfelen aan het bestaan van mijn merk denken waarschijnlijk ook dat Elvis nog leeft en dat de maanlanding nooit heeft plaatsgevonden."

Een Haas-functionaris bevestigt desgevraagd dat Rich Energy de eerste betaling al heeft gedaan.

Rich Energy-baas William Storey bij de presentatie van de VF-19 van het F1-team van Haas EPA

De meeste Formule 1-teams presenteren hun nieuwe auto volgende week. Op 13 februari showt Max Verstappens team Red Bull Racing de RB15, terwijl titelverdediger Mercedes op diezelfde dag de nieuwe bolide onthult.

Op 18 februari gaan alle renstallen voor het eerst echt het circuit op. In Barcelona begint dan de eerste wintertestweek.

STER Reclame