'Providers moeten e-mails blijven doorsturen'
Mensen die overstappen naar internet via het glasvezelnetwerk moeten het e-mailadres bij hun oude aanbieder kunnen blijven gebruiken. Daarvoor pleit de glasvezelbranche.
Nu is het feit dat ze hun e-mailadres kunnen verliezen voor veel mensen nog een drempel om over te stappen, zegt Mathieu Andriessen, directeur van glasvezelbrancheorganisatie NL Connect.
Bedrijven die een snel glasvezelnetwerk in een buurt willen aanleggen, vragen potentiële nieuwe klanten om een voorinschrijving voor een aansluiting. Bij voldoende interesse komt het netwerk er, anders niet.
Wetsvoorstel
Glasvezelbedrijven willen daarom dat zoveel mogelijk obstakels om over te stappen, verdwijnen. Ze hebben een oproep gedaan bij het ministerie van Economische Zaken.
De oproep is onderdeel van een consultatieronde van het ministerie. Daarin kunnen bedrijven uit de telecomsector hun mening geven over een wetsvoorstel dat de Telecommunicatiewet moet aanpassen om drempels weg te halen die klanten ervan weerhouden om van aanbieder te wisselen.
Losse e-maildienst
"Wij willen hetzelfde als de Belgen", zegt Andriessen. "Die hebben al jaren in de wet opgenomen dat providers verplicht zijn anderhalf jaar lang e-mails door te sturen naar het nieuwe adres. Wij stellen een jaar voor."
Verder wil hij dat internetaanbieders verplicht worden om 'e-mail only'-diensten aan te bieden voor een paar euro. Via zo'n dienst kunnen klanten na een overstap nog los hun oude e-mailadres blijven gebruiken. KPN biedt dat al aan.
Volgens Andriessen heeft de sector geprobeerd om hier zelf afspraken over te maken, maar lukt dat niet.