Een testvlucht met een traumahelikopter op Rotterdam The Hague Airport

Traumaheli's zitten vliegvelden dwars, bewoners vrezen meer lawaai

Luchthavens, de politie en grote ziekenhuizen willen dat de geluidsregels voor politie- en traumahelikopters worden aangepast. Ze praten daar vanmiddag over met Tweede Kamerleden.

Met de huidige regelgeving zouden de helikoptervluchten het commerciële vliegverkeer op de luchthavens in Rotterdam en Groningen in de weg zitten. Omwonenden vrezen dat een wijziging in de regels leidt tot meer lijnvluchten en meer geluidsoverlast.

Problemen met geluid

De politie- en traumahelikopters vliegen onder meer vanaf Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde. Deze vliegvelden mogen een bepaalde hoeveelheid geluid produceren, de geluidsruimte. De helikopters nemen ongeveer een kwart van die ruimte in.

Omdat er ieder jaar meer helikoptervluchten bijkomen, kunnen in Rotterdam en Groningen minder lijnvluchten opstijgen en landen.

Dit leidt steeds vaker tot problemen, zegt Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling en Capaciteit van Rotterdam The Hague Airport. "Het is niet zo dat we traumahelikopters aan de grond houden, maar het zou wel kunnen dat we de geluidsnormen overtreden."

Als een helikopter 's nachts vliegt, telt een keer opstijgen of landen tien keer mee.

Woordvoerder Groningen Eelde Airport

Het Traumacentrum Zuidwest Nederland is bang dat toekomstige operaties hierdoor in gevaar komen, zegt hoofd Dennis den Hartog in het NOS Radio 1 Journaal. De politie zegt in het AD dat het risico bestaat dat de luchthavens niet langer een plek willen bieden aan de politie- en traumavluchten.

Rotterdam The Hague Airport vindt dat de helikopters thuishoren op het vliegveld, maar wil dat er een afzonderlijke geluidsruimte komt voor commerciële vluchten. Volgens Van der Kleij houden lokale bestuurders zo'n aanpassing tegen.

Ook Groningen Airport Eelde is voor een aanpassing van de regels. Net als in Rotterdam nemen de politie- en traumahelikopters er ongeveer een kwart van de geluidsruimte in. "Als een helikopter 's nachts vliegt, telt een keer opstijgen of landen tien keer mee. Daar kunnen we tien vliegtuigen overdag van laten vliegen."

'Nog drukker in hoogseizoen'

Omwonenden zien de oproep van de luchthavens als een slinkse manier om groeiplannen door te zetten. Als helikopters een aparte geluidsruimte krijgen, zullen meer lijnvluchten vertrekken vanuit Rotterdam, zegt de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast.

Die vluchten zijn overdag en vertrekken voornamelijk in zomermaanden. "Dan is er dus nog meer overlast voor mensen die in de tuin zitten of met hun ramen open slapen. Afgelopen zomer was er al een explosie aan klachten, maar als dit doorgaat worden de wijken rond de luchthaven helemaal onbewoonbaar."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl