De metro van de Hoekse Lijn
In samenwerking met
Rijnmond
NOS Nieuws

Aanleg metro Hoekse Lijn opnieuw vertraagd

De oplevering van de metrolijn van Schiedam naar Hoek van Holland loopt opnieuw vertraging op. Er zijn problemen met beveiligingssoftware.

De Hoekse lijn had volgens de eerste plannen in 2017 al moeten rijden, maar voorlopig is het nog niet zo ver.

Het wachten is op een veiligheidsverklaring die de softwareleverancier Bombardier moet afgeven. Die had er eind vorig jaar moeten zijn, maar die deadline is niet gehaald, schrijft RTV Rijnmond. Nu, een maand later, is de verklaring er nog steeds niet. Wethouder Visser van Rotterdam weet niet wanneer die wel komt.

Storingen

Bij het testen worden telkens nieuwe fouten in de software ontdekt. Zo bleek bij een testrit een overgang in Maassluis niet goed gesloten. Bombardier onderzoekt de fout.

Ook gaat het regelmatig mis met het versturen van de snelheidscode naar de metrovoertuigen die rijden op de baan. Daarop reageert de metro door te remmen, meldt de gemeente Rotterdam.

Strandseizoen

De metro rijdt op zijn vroegst in mei dit jaar. Daarmee komt de opening van het strandseizoen in gevaar; dat zou voor de strandondernemers in Hoek van Holland slecht nieuws zijn.

Rotterdam noemt de nieuwe vertraging een forse tegenvaller en teleurstelling voor de reizigers. Om die te compenseren wordt het vervangend busvervoer voortgezet zolang dit nodig is. Tot eind maart is dat al geregeld.

Elke maand extra vertraging kost de gemeente 1,5 miljoen euro. De gemeente heeft in totaal nog 6,5 miljoen euro beschikbaar, eind juli 2019 is dat potje dus leeg.

Kosten rijzen de pan uit

De tegenvallers bij de aanleg maken de lijn miljoenen euro's duurder dan de 372 miljoen die was begroot. In een eerdere raming werd rekening gehouden met een tekort van 90 miljoen euro, maar daarbij ging de gemeente er nog van uit dat de metro eind vorig jaar zou rijden.

De tekorten worden betaald door de gemeente Rotterdam, die 35 miljoen voor zijn rekening neemt. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en openbaar vervoerder RET leggen ieder 27,5 miljoen bij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl