Grote steden met premier Rutte op zoek naar geld voor bouwplannen
Een topoverleg vandaag in Den Haag over investeringen in verkeer en woningbouw in de vier grote steden. Aan tafel zitten burgemeesters en wethouders uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, ministers Ollongren en Van Nieuwenhuizen en premier Rutte. De gemeenten willen van het kabinet geld om grote infrastructurele projecten te financieren.
Ook wordt waarschijnlijk besproken hoe belangrijke bouwprojecten versneld kunnen worden en hoe andere investeerders erbij kunnen aanhaken.
Een deel van het geld dat de steden willen, is bedoeld voor openbaar vervoer, en dat is belangrijk zegt transporthoogleraar Bert van Wee (TU Delft). Hij vertelt dat het bij grote woningbouwprojecten verstandiger is om meteen openbaar vervoer te regelen, omdat bewoners anders gewend raken aan hun route met de auto. "Dan wordt het veel moeilijker om ze uit de auto te krijgen."
Hij wijst in een gesprek met het Radio 1 Journaal op de plannen om in het Westelijk Havengebied in Amsterdam zo'n 70.000 woningen te bouwen. "Dan zal je iets moeten met het openbaar vervoer."
Opties verkennen
Het probleem is dat het kabinet de budgetten voor transport in een plan al tot 2030 heeft vastgelegd, zegt Van Wee. Volgens hem lopen steden daar tegenaan als er nieuwe projecten bijkomen, zoals nu het geval is door de woningnood.
Het geld kan vrijkomen door een ander project te schrappen, of er moet geld worden gevonden buiten de begroting om andere investeerders te vinden, zoals bijvoorbeeld pensioenfondsen. Van Wee verwacht dat dit nu gebeurt, in een besloten vergadering, zodat de partijen ongestoord kunnen praten. "Ik vermoed dat ze opties aan het verkennen zijn."
Ook wijst hij erop dat bij een openbaar gesprek andere gemeenten zouden kunnen denken dat er geld te halen valt en dan ook mee willen profiteren.
Hoe groeien de grote steden?
Amsterdam:
In en bij het Westelijk Havengebied komen tussen de 40.000 en 70.000 nieuwe woningen. Het is de bedoeling dat de auto een kleine rol krijgt in dit gebied. Oftewel: mensen moeten met de fiets en het OV, maar dan moet dat er wel OV zijn.
Utrecht:
Er moeten 25.000 duurzame woningen gebouwd worden in de Merwedekanaalzone, Leidsche Rijn en het Beurskwartier. In totaal wil Utrecht zo'n 70.000 woningen bouwen. De stad groeit dan van 340.000 inwoners nu naar 410.000 na 2030.
Rotterdam:
In Rotterdam wordt de wijk Feyenoord City gepland. Daar moeten, naast het voetbalstadion, ook tienduizenden woningen gebouwd worden. Daarnaast komen er in de stad meerdere nieuwe woontorens. Ook Rotterdam zal naar verwachting fors groeien: van 638.000 nu, naar 694.000 inwoners in 2030.
Den Haag:
De stad groeit de komende 20 jaar van 539.000 inwoners tot meer dan 600.000 inwoners. De enige plek waar nog grootschalig gebouwd kan worden, is de Binckhorst, een bedrijventerrein op de grens met de gemeente Leidschendam-Voorburg. Daar moet op termijn een nieuwe wijk komen.