Veel meer elektrische auto's verkocht in 2018
In 2018 zijn in ons land drie keer zoveel elektrische auto's verkocht als een jaar eerder. In totaal werden 24.024 volledig elektrisch aangedreven auto's geregistreerd. Dat is een nieuw record, zeggen brancheverenigingen RAI Vereniging, Bovag en dataspecialist RDC.
Van alle auto's die in 2018 op kenteken werden gezet, was 5,4 procent elektrisch. Dat betekent dat er naast elke elektrische auto nog negentien auto's werden verkocht die (deels) op benzine, diesel of gas rijden.
Meer bijtelling
Een kwart van de e-auto's werd in december verkocht, voornamelijk uit het duurdere segment zoals Tesla's en Jaguars. Dan gaat het toch al gauw om 70.000 à 80.000 euro per auto.
Een belangrijke reden hiervoor was dat kopers de wijziging van de fiscale regels voor bijtelling bij duurdere elektrische modellen per 1 januari voor wilden zijn. Vanaf dit jaar betalen zakelijke rijders alleen nog over de eerste 50.000 euro 4 procent bijtelling voor privé-gebruik. Daarboven moet 22 procent bijtelling worden afgerekend.
Er zitten wel nieuwe subsidies in de pijplijn voor de aanschaf van elektrische auto's - afgesproken in het Klimaatakkoord - maar die worden pas in 2021 van kracht.
In totaal rijden er nu 49.000 elektrische auto's rond in Nederland. Volgens RAI en Bovag komt de verdubbeling ten opzichte van 2017 mede door populaire (goedkopere) modellen als de vernieuwde e-Golf, de BMW i3, de Nissan Leaf en de Hyundai Ioniq.
Maanden wachten op nieuwe auto?
Bovag en RAI verwachten dat er dit jaar zo'n 28.000 nieuwe elektrische auto's worden verkocht, vooral door een stijging van het aanbod in het middensegment. Dat zijn auto's met een nieuwprijs van 30.000 tot 40.000 euro.
Voor sommige modellen kunnen de wachttijden oplopen tot een jaar, maar het merendeel is relatief snel leverbaar. Zo wacht je op dit moment op de meeste modellen zo'n 3 tot 4 maanden. Wat bij gewone auto's ook een gebruikelijke levertijd is.
Toch zijn er enkele uitschieters. Dat zie je met name bij nieuw geïntroduceerde modellen die plots heel populair zijn. "Autofabrikanten moeten op stoom komen met de productie. Dat kan soms even duren", zegt automarktdeskundige Martijn Versteegen. "Dat zie je op dit moment bijvoorbeeld bij de Hyundai Kona."
Meest verkochte elektrische auto's 2018 (bron: Bovag, autodealers & fabrikanten)
Model | Aantal verkocht | Levertijd (momentopname) |
Tesla Model S | 5633 | 3 maanden |
Jaguar i-Pace | 3495 | 4 maanden |
Nissan Leaf | 3369 | 0-2 maanden |
Tesla Model X | 2966 | 3 maanden |
Volkswagen E-golf | 2242 | 0-4 maanden |
BMW i3 | 1602 | 2-3 maanden |
Hyundai Ioniq | 1500 | 2 weken |
Renault Zoe | 1017 | 3 maanden |
Opel Ampera-E | 860 | 5-6 maanden |
Hyundai Kona | 551 | 10-12 maanden |
Top-5 van Europa
Het verkeersbureau van Noorwegen maakte deze week bekend dat bijna een derde van de autoverkopen daar al elektrisch is. Daarmee is het land met afstand koploper in Europa. De Noren zetten dan ook flink in op belastingvrijstellingen en tal van andere voordelen voor elektrische rijders. Vanaf 2025 mogen er geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht.
Als je de verkoop van hybride auto's meerekent, wordt Noorwegen gevolgd door twee andere Scandinavische landen: IJsland en Zweden. Nederland volgt daarna. In de hele Europese Unie was in het derde kwartaal van 2018 volgens de autofabrikanten 2,1 procent van de nieuw verkochte voertuigen elektrisch.