NOS NieuwsAangepast

Waarom Disney en Apple jaloers zijn dat jij vandaag Netflix bingewatcht

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

Best een kans dat je vandaag - the day after - na heel wat oliebollen en champagne niet vooruit te branden bent en dus Netflix aanslingert. Voor velen is het zo'n beetje een tweede natuur om op dit soort dagen te bingewatchen.

Netflix is ervan doordrongen dat het maar beperkt de tijd heeft om je ervan te overtuigen om iets te kijken. Naar eigen zeggen zelfs maar 90 seconden, anders is de videodienst je kwijt. Wanneer dat vaak gebeurt, kan dat voorgoed zijn. En dat is iets wat het bedrijf te allen tijde wil voorkomen.

De videodienst is tot nu toe een succesverhaal. Met 130 miljoen gebruikers wereldwijd is het verreweg de belangrijkste speler op de streamingmarkt. Tegelijkertijd kan 2019 wel een spannend jaar voor het bedrijf worden, want de concurrentie wil nu eindelijk wel eens zijn slag slaan.

Ze gaan allemaal proberen een stukje van Netflix af te pakken.

Mediahistoricus Huub Wijfjes

Mediaconglomeraat Disney is van plan dit najaar een streamingdienst (Disney+) op te zetten. Verder schrijft The New York Times dat Marvel-films die dit jaar uitkomen niet op Netflix te zien zullen zijn. Wat de gevolgen zijn voor oudere films en series, zoals Finding Nemo en WALL-E (van Pixar) en Iron Man 2 en The Avengers (van Marvel) is onduidelijk. Een woordvoerder zei vorig jaar augustus dat er "op dit moment" geen plannen zijn om Marvel-tv-series van Netflix af te halen.

Een andere partij die zich in deze strijd gaat mengen, is telecomprovider AT&T. Het concern heeft WarnerMedia overgenomen, een gigantisch mediabedrijf dat eigenaar is van onder meer HBO en Warner Bros., waar bijvoorbeeld Harry Potter-films en Wonder Woman zijn gemaakt.

Webwinkelgigant Amazon investeert ook al een aantal jaar in films en series en biedt dit aan via 'Prime Video', waar inmiddels 100 miljoen mensen op zijn geabonneerd. De bekendste productie van dit platform is waarschijnlijk The Grand Tour.

Alsof dit alles nog niet genoeg is, is ook Apple van plan zich in de streamingoorlog te mengen. Met als ultieme troef een naar verluidt gratis aanbod voor eigenaren van Apple-apparaten.

Wakker geschrokken

"De concurrentie is wakker geschrokken", constateert mediahistoricus Huub Wijfjes van de Universiteit van Amsterdam. "Ze gaan allemaal proberen een stukje van Netflix af te pakken. En dat gaat het bedrijf wat kosten. Sowieso marktaandeel en mogelijk het verlies van content."

Hoe groot dat verlies zal zijn, weten we nog niet. Maar er zijn al wel inschattingen. Zo schrijft techsite Recode dat Netflix een vijfde van het aantal uur video dat het nu aanbiedt, kan kwijtraken. Dit zijn de films en series van Comcast, Disney, Fox en WarnerMedia bij elkaar opgeteld.

Netflix lijkt daarnaast al een voorproefje te hebben ondervonden van de mogelijke uitdagingen. Zo ging de prijs van een jaar Friends uitzenden voor de videodienst fors omhoog, schreef The New York Times vorige maand. Het platform betaalde naar verluidt zo'n 100 miljoen dollar, een verdriedubbeling. De rechten hiervan zijn in handen van het eerder genoemde WarnerMedia, dat na 2019 de serie mogelijk zelf wil gaan uitbaten.

In feite begint Netflix aan deze wedstrijd met een 5-0 voorsprong.

Charles Vaneker, universitair docent communicatiewetenschap

"Het is natuurlijk vervelend, extra concurrentie", zegt Tim Poulus, financieel analist bij Telecompaper. "Maar tegelijkertijd: het is volledig ingecalculeerd. Het bedrijf heeft een mijlenverre voorsprong. Niemand zal het budget proberen te evenaren."

Datzelfde denkt Charles Vaneker, universitair docent communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "In feite begint Netflix aan deze wedstrijd met een 5-0 voorsprong. De concurrentie moet wel van heel goede huizen komen om die teniet te doen."

Miljarden dollars

Om die voorsprong te behouden is Netflix bereid diep in de buidel te tasten. Het bedrijf gaat grote schulden aan, zodat het dit jaar tussen de 12 en 13 miljard dollar kan uitgeven aan zogenoemde originals. Dit zijn onder meer de films en series die productiehuizen in opdracht van het platform maken. Denk aan bijvoorbeeld House of Cards, Orange Is The New Black en Stranger Things.

Nog geen enkele andere partij is tot nu toe bereid bedragen in deze orde van grootte uit te geven. En om er zeker van te zijn dat het budget vervolgens wordt omgezet in content die gebruikers ook graag willen kijken, trekt Netflix succesvolle tv-seriemakers weg van tv-zenders als ABC (onderdeel van Disney) en CBS.

Netflix waagt bewust een sprong in het diepe, in de hoop er als winnaar uit te komen. Mogelijk weten we op 1 januari 2020 meer.

Begin dit jaar ging NOS op 3 langs bij Netflix in Californië: hoe maakt de videodienst ons zo serieverslaafd?

Shortdoc: Binnen bij Netflix - waarom jij niet stopt met kijken

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl