Vliegende auto komt eraan, maar 'nog geen oplossing voor files'

Geschreven door
Joris van Poppel
verslaggever Binnenland

Drone-autos, vliegende taxi's, het lijkt verre toekomst maar is wellicht dichterbij dan gedacht. Het Nederlandse Pal-V ontwikkelt een vliegende auto die al bijna klaar is voor gebruik.

De Pal-V is een combinatie van een driewieler-auto en een gyrocopter, een soort helikopter. Volgend jaar moet het eerste commerciële model op de markt komen, de Pal-V Liberty. Volgens directeur Robert Dingemanse van Pal-V zijn er al tientallen gereserveerd. Het eerste model gaat 500.000 euro kosten.

Dit is hoe de vliegende auto eruitziet:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Vliegende auto

Voor het zover is, moet de RDW het voertuig nog goedkeuren voor gebruik op de weg. Die keuring zal in 2019 plaatsvinden. Ook moeten er nog testvluchten gemaakt worden. De RDW en de Europese luchtvaartautoriteit EASA zijn al langer betrokken bij het testen van de Pal-V. Het bedrijf hoopt voor 2019 alle keuringen af te ronden. De Liberty werd afgelopen zomer gepresenteerd op de autoshow in Genève.

De Pal-V is niet de enige vliegende auto waaraan wordt gewerkt en zeker niet de eerste. In de jaren vijftig was er de Taylor Aerocar. Ook Terrafugia heeft een vliegende auto ontwikkeld. Audi en Airbus presenteerden onlangs een schaalmodel van hun toekomstige drone-auto. Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft zijn er zo'n 130 verschillende modellen voor vliegende auto's bedacht, al kwamen de meeste daarvan niet verder dan de tekentafel.

1/4 Pal-V
2/4 Pal-V
3/4 Pal-V
4/4 Pal-V

Het idee achter de Pal-V is dat bestuurders van huis naar een vliegveld in de buurt rijden, opstijgen en landen op een vliegveld in de buurt van de bestemming. Vervolgens leggen ze het laatste deel af over de weg. Het ombouwen kost volgens de ontwerper zo'n 10 minuten.

Er zijn uiteraard ook nadelen. Opstijgen en landen mag niet overal, maar alleen op een van de 17 geschikte vliegvelden in Nederland. Bovendien mag niet overal gevlogen worden en zeker niet in slecht weer. Naast het rijbewijs is een vliegbrevet voor privé-vliegers nodig.

Volgens luchtvaartdeskundige Melkert zullen vliegende auto's hooguit een niche-product worden. Vanwege de aanschafkosten maar ook vanwege ruimtegebrek. "Stel dat forenzen in grote getale zouden gaan vliegen, dan heb je juist op populaire plaatsen veel extra landingsbanen nodig. Daar is geen ruimte voor. Vliegende auto's gaan het fileprobleem niet oplossen. "

STER Reclame