Geslaagde eerste test ProRail met zelfrijdende trein

NOS

Een primeur op het Nederlandse spoor. Iets na 11.00 uur reed reed een zelfrijdende locomotief op de Betuweroute, tussen de Maasvlakte in Rotterdam en de Duitse grens. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur reed het eerste stuk mee, samen met ProRail-baas Pier Eringa.

De automatische locomotief heeft volgens ProRail veel voordelen. "De techniek helpt de machinist om nog veiliger en energiezuiniger te kunnen rijden", zegt Eringa. "Uiteindelijk zullen met behulp van die techniek ook treinen dichter achter elkaar kunnen rijden."

Treinen communiceren dan met elkaar en 'zien' de onderlinge veilige afstand, legt hij uit. "Dit zorgt voor extra capaciteit op het spoor, die we nodig hebben in verband met de forse groei van de reizigersaantallen."

De automatische locomotief zal vooral goederentreinen energiezuiniger maken. "Zware treinen moeten blijven rollen. Een personentrein moet regelmatig stoppen om passagiers op te pikken, maar de beste goederentrein is er eentje die blijft doorrijden."

Hier zie je de trein rijden:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Primeur met zelfrijdende locomotief: 'Dit is wel de toekomst'

De spoorbeheerder vindt dat Nederland een testland moet zijn voor automatische treinen. Het 'gewone' spoor loopt volgens ProRail achter bij metrolijnen en shuttlesystemen op luchthavens. Die achterstand wil het spoorbedrijf graag inhalen.

"ProRail wil klaar zijn voor de toekomst en is daarom volop bezig met innovaties op het spoor", zegt Eringa. "Wanneer vervoerders vragen om infrastructuur waar je met automatisch rijdende treinen over kunt rijden, moeten wij die infrastructuur al hebben liggen."

Volgend jaar zal de eerste proef met een geautomatiseerde personentrein plaatsvinden met een trein van Arriva, op het traject tussen Groningen en Zuidhorn.

STER Reclame