Kan Barcelona-speler Rafinha gedwongen worden Adidas te dragen?

Rafinha EPA

Kan Rafinha gedwongen worden schoenen van het merk Adidas te dragen? Die kwestie wordt morgen door de Amsterdamse rechtbank beslist in een kort geding dat het Duitse sportmerk heeft aangespannen tegen de Barcelona-speler. Rafinha, die eigenlijk Rafael Alcântara do Nascimento heet, wil namelijk van zijn Adidas-schoenen af, terwijl hij formeel een contract met het merk heeft.

Het draait om een overeenkomst uit 2013, die dit jaar stilzwijgend is verlengd. Volgens Rafinha's advocaat zou die eenzijdige verlenging op "een misleidende manier" in het contract staan. Adidas is het daar niet mee eens en eist 100.000 euro voor iedere dag dat Rafinha de schoenen niet draagt.

Net een huwelijk

Royce de Vries, advocaat en voetbalmakelaar, vindt Rafinha's argument niet echt geloofwaardig. "Het zal wel financiële redenen hebben. De kans is groot dat er ergens anders een lucratievere deal op hem ligt te wachten."

Hij vergelijkt het juridische gevecht tussen de voetballer en het sportmerk als een scheiding in een moeilijk huwelijk. "Dan worden er ook allerlei randzaken bijgehaald", aldus de advocaat. Zo stelt Rafinha dat de samenwerking niet goed verliep en hij zich niet door zijn sponsor gesteund voelde tijdens zijn langdurige blessure.

Waarom in Amsterdam?

Het hoofdkantoor van Adidas is gevestigd in Duitsland, maar het bedrijf heeft in Amsterdam een kantoor waar onder meer het internationale handelsmerk geregistreerd staat. Het juridische gevecht wordt daarom uitgevochten voor de Nederlandse rechter.

Voor sportmerken als Adidas, Nike en Puma gelden de deals met topvoetballers als een cruciaal onderdeel van hun marketingstrategie. Jonge voetbalfans willen immers op dezelfde schoenen spelen als hun grote helden, legt De Vries uit. "Toen ik klein was, wilde ik ook de schoenen van Ronaldo hebben."

Dat Rafinha geblesseerd op de bank zit, doet daar niets aan af: via Instagram heeft hij 3,5 miljoen volgers, die hij zijn sportschoenen kan laten zien.

Geluksschoenen

Sponsors maken handig gebruik van de verafgoding van grote voetbalsterren door regelmatig met nieuwe schoenen met een ander kleurtje te komen, tot onvrede van veel sporters.

"Veel voetballers spelen eenmaal lekker op bepaalde schoenen of denken dat de schoenen waarmee ze een hattrick scoorden hun geluk brengt", volgens de voetbalmakelaar. Als ze dan nieuwe schoenen krijgen, willen ze nog wel eens stiekem op de oude spelen. "Dan wordt er wel eens gedreigd dat ze niet betaald worden."

In Nederland wordt lang niet iedereen gesponsord, weet De Vries. "Zelfs bij de topclubs is het vooral de spits of de creatieve nummer 10 die zo'n contract heeft. De jonge voetballertjes kijken toch vooral daar naar."

De zaak doet denken aan de bekende strijd tussen Adidas en Puma rondom Johan Cruijff. Het Nederlands elftal werd in de jaren 70 door Adidas gesponsord, terwijl Cruijff een eigen deal met rivaal Puma had. Uiteindelijk verscheen de voetballer met een gemankeerd Adidaslogo op het veld: van de drie strepen in het Adidaslogo waren er slechts twee zichtbaar. Zo werd Puma tevreden gehouden.

Morgen doet de rechter uitspraak in de kwestie. De Vries betwijfelt of Rafinha de zaak kan winnen. De verlengingsafspraak stond immers zwart op wit in het contract. "Die kleine lettertjes zouden zijn zaakwaarnemer en jurist gezien moeten hebben. Maar wie weet wat de rechter oordeelt."

Met het Oog op Morgen dook met advocaat en voetbalmakelaar Royce de Vries in deze kwestie. Beluister het gesprek hier beneden.

Luister naar het gesprek met Royce de Vries

Mieke van der Weij sprak met de voetbalmakelaar en advocaat

STER Reclame