Een man rijdt in een Tesla op de snelweg Hollandse Hoogte

Mensen in Tesla, Audi, BMW en Volvo rijden vaakst te hard

time icon Aangepast

Een op de drie autobezitters ontving vorig jaar één of meerdere snelheidsboetes, blijkt uit cijfers van het CBS.

Het statistiekbureau bekeek per automerk hoeveel snelheidsboetes er zijn uitgedeeld in 2017. Tesla-rijders vallen het meeste op: zo'n 75 procent van hen kreeg ten minste één boete. Bij mensen met een Daihatsu of Daewoo ging het om 20 procent.

Daarbij corrigeerde het CBS niet voor het aantal gereden kilometers. Dat ligt bij zakelijke rijders hoger dan bij particulieren. Daarnaast werden leaseauto's naar verhouding vaker bekeurd voor te hard rijden dan auto's van particulieren: 35 tegen 31 procent. Vermoedelijk verklaart dat grotendeels waarom een merk als Tesla, met veel zakelijke rijders, hoog eindigt in de lijst.

NOS

Ook het type auto is van invloed op de rijstijl van de bestuurder, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "De auto waarin je rijdt roept bepaald gedrag op." Tertoolen schreef een boek over verkeer en gedrag. "Als een auto snel optrekt, dan roept dat direct dat gedrag op. We vinden het spannend om te scheuren."

En dat blijkt ook uit de cijfers. Porsches overschreden gemiddeld de snelheidslimiet het meest: 9,3 kilometer per uur. Daihatsu had gemiddeld de kleinste snelheidsovertreding: 7,4 kilometer per uur te hard.

Het uiterlijk van de auto heeft invloed op de bestuurder, vervolgt Tertoolen. "Een BMW ziet er gemener uit, ligt lager op de weg. Je gaat eerder voor zo'n auto opzij waardoor de persoon achter het stuur gestimuleerd wordt om het gaspedaal dieper in te trappen."

Plug-in hybrides werden naar verhouding het vaakst bekeurd. 63 procent van dit type kreeg minimaal één bekeuring. Van de auto's met een benzinemotor kreeg 28 procent een prent voor te hard rijden.

NOS

Autobezitters van 18 jaar werden minder vaak bekeurd dan autobezitters van 19 jaar. Dit kan volgens het CBS te maken hebben met het feit dat jongeren pas een auto kopen na hun 18e verjaardag en daarom maar een deel van het jaar op de weg zijn.

In Nederland reden in 2017 ruim 9 miljoen personenauto's op de weg. Samen werden deze auto's 5,8 miljoen keer bekeurd voor te snel rijden. 1 op de 3 autobezitters kreeg een boete.

"Een auto doet wat met je," vervolgt Tertoolen. Volgens hem rijdt 90 procent of meer van de automobilisten anders als je in een andere auto rijdt. "Dat is de prachtige klik tussen auto en mens die je met weinig andere machines terugziet."

Jongeren krijgen vaker een snelheidsbekeuring dan ouderen. Van de 19-jarige autobezitters werd 37,6 procent bekeurd. Van auto's van 80-plussers had 17,9 procent ten minste één bon.

NOS

Hoogte boetes in 2019

Zoals elk jaar gaan ook komend jaar de boetes omhoog. Alle bedragen tot de 100 euro stijgen ten opzichte van 2018 met 5 euro. Alle bedragen voor verkeersboetes boven de 100 euro stijgen 10 euro.

Als je bijvoorbeeld volgend jaar 10 kilometer te hard rijdt op een snelweg dan mag je 63 euro aftikken. Doe je dat binnen de bebouwde kom kan je rekenen op 72 euro. Als er ook nog binnen die bebouwde kom werkzaamheden zijn terwijl je te hard rijdt, betaal je 107 euro.

En uiteraard altijd met 9 euro aan administratiekosten.

STER Reclame