Doden bij ongeluk met Turkse hogesnelheidstrein in Ankara

Aangepast

In de Turkse hoofdstad Ankara is een hogesnelheidstrein deels ontspoord en tegen een metalen voetgangersbrug over het spoor gebotst. Daarbij zijn volgens de Turkse minister van Transport negen mensen om het leven gekomen, onder wie drie machinisten. Tientallen mensen zijn gewond geraakt.

Bekijk hier de beelden:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Doden en gewonden in Turkije na ongeluk met trein

De hogesnelheidstrein was rond 06.30 uur onderweg van Ankara naar de stad Konya. Hij raakte voorafgaand aan de ontsporing een locomotief die onderhoudswerkzaamheden uitvoerde. Dat gebeurde op een station waar de hogesnelheidstrein niet stopt.

Hoe hard de trein op dat moment reed, is niet duidelijk. Hij kan 250 kilometer per uur halen, maar het lijkt erop dat de trein nog niet veel snelheid had gemaakt, zegt correspondent Lucas Waagmeester. "Dat kan verklaren dat de trein toch relatief snel tot stilstand kwam na het ongeluk. Je kunt je voorstellen dat met een volle hogesnelheidstrein in de spits het veel rampzaliger had kunnen aflopen."

Twee wagons liepen na de botsing uit de rails en klapten op de loopbrug die instortte. De metalen delen belandden vervolgens op de wagons. Op de plek van het ongeluk is het een enorme ravage. De dodelijke slachtoffers zijn geborgen. Volgens minister Turhan van Transport liggen er geen mensen meer in of onder de overblijfselen van de wagons en stellage. Hoe de locomotief en de hogesnelheidstrein op hetzelfde spoor terecht zijn gekomen, wordt onderzocht.

'Supermodern systeem'

Het Turkse hogesnelheidsnet verbindt vijf grote steden en is relatief nieuw. In 2004, kort nadat de Turkse hogesnelheidstreinen gingen rijden, is ook een ongeluk gebeurd met zo'n trein, maar er zijn tot nu toe geen grote problemen.

"Het is een supermodern systeem, niet duur om mee te reizen, echt een goed alternatief voor het vliegtuig", zegt Waagmeester. "Je ziet, ook bij andere treinongelukken in Europa, dat meestal een menselijke fout uiteindelijk toch de oorzaak is. Dat lijkt hier, met een locomotief op het verkeerde spoor en een trein die niet op tijd kan remmen, ook het geval te zijn."

STER Reclame