'Laadpaalklevers moeten een boetetarief gaan betalen'

Als je auto vol is, zou je hem moeten weghalen. Maar dat doen veel e-rijders niet. Alfen
Geschreven door
Achille Prick
redacteur Economie

Elektrische rijders die hun auto onnodig op een oplaadplek laten staan, moeten daar verplicht een boetetarief voor betalen. Dat willen de Vereniging Elektrische Rijders en enkele grote energiebedrijven. Nu houden veel auto's ongestraft urenlang een laadplek bezet terwijl ze al zijn opgeladen.

Voor veel elektrische rijders is het een grote irritatie: de laadpaalklever. "Mensen maken van een laadplek een parkeerplek terwijl de auto allang is opgeladen", zegt voorzitter Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). "Heel vervelend als je auto bijna leeg is zonder alternatief in de buurt. En met de groei van het aantal elektrische auto's neemt de druk op laadpalen alleen maar toe."

Aantal elektrische auto's groeit snel, vooral de volledig elektrische auto's nos

PitPoint, een bedrijf in schone brandstoffen, keek samen met de TU Delft en Hogeschool van Amsterdam eerder al naar een mogelijke oplossing: laadpaalklevers extra laten betalen voor de uren dat ze met hun opgeladen auto een laadpaal bezet houden. "En dat werkt volgens ons", zegt Bas Gerzon van PitPoint. "80 procent van de laadpaalklevers is gevoelig voor een boetetarief. Met andere woorden: ze zullen hun auto weghalen als ze extra moeten betalen nadat hij is opgeladen. Ook bij kleine bedragen van bijvoorbeeld 25 cent per uur werkt het al."

Boetetarief

Energiebedrijf Nuon/Vattenfall heeft als een van de weinige aanbieders regionaal een boetetarief ingevoerd tussen 07.00 en 19.00 uur, of zoals ze het zelf liever noemen: een minimale afnameverplichting. "Wij stelden vast dat slechts 20 procent van de tijd dat een laadpaal is bezet ook daadwerkelijk wordt opgeladen", zegt Anouk IJfs van Nuon. "Bij een proef in Amsterdam hebben we een extra tarief ingevoerd voor als een opgeladen auto nog aan de laadpaal staat. Dat bleek een succes. Er wordt nu bijna twee keer zoveel opgeladen aan een paal die bezet is. En doordat mensen hun auto verplaatsen, is de beschikbaarheid van laadpalen met 27 procent toegenomen. In Noord-Brabant en Limburg moet de e-rijder die zijn auto nu opgeladen laat staan, gewoon 18 cent exclusief btw betalen per uur."

Ondanks het succes, hanteert Nuon dit systeem vooralsnog alleen in de twee zuidelijke provincies. Bovendien betalen alleen de elektrische rijders met een Nuon-pas het extra tarief. Iemand met een laadpas van een ander bedrijf betaalt dus niet extra als de opgeladen auto aan de laadpaal van Nuon blijft staan.

"Dat lijkt nadelig voor onze eigen klanten, maar alleen voor hen kunnen we het met de huidige systemen goed inzichtelijk maken. Hopelijk verandert dit in de toekomst. Maar wij hopen nu alvast een voorbeeld te zijn. Er komen steeds meer elektrische rijders bij en dan moet er sociaal worden omgegaan met de beschikbare plekken."

Het verschil tussen Nuon-klanten en andere pasbezitters is volgens Sytse Zuidema van NewMotion, de grootste verstrekker van laadpassen, precies het ingewikkelde aan het hele verhaal. "Het is een markt met veel partijen en belangen rondom een laadpaal. Er zijn honderden contracten gesloten tussen laadpaalexploitanten, energieleveranciers en providers van laadpassen in Europa. Dat moet eerst transparanter worden alvorens je een extra tarief kunt toevoegen. Daar zijn we met alle branchepartijen ook druk mee bezig. Want wij zijn wel voor verschillende tarieven als het vooraf voor alle klanten helder is. Al hou ik niet van de term boetetarief. Het is gewoon een hoger tarief voor als mensen hun auto willen laten staan."

Aantal laadpalen groeit snel, toch neemt de druk erop toe nos

'Het werkt niet'

Maarten Hachmang van laadpastop10.nl gelooft niet in het extra tarief. "Mensen parkeren hun auto vaak met een reden: ze zijn bijvoorbeeld uit of gaan naar een restaurant, film, of theater. Dan ga je niet tussentijds je auto verplaatsen. Daarnaast zijn het nog vooral zakelijke rijders die elektrisch rijden en die boeit het simpelweg niet als ze desnoods een euro per uur extra moeten betalen voor hun parkeerplek."

Bovendien is er volgens Hachmang een felle concurrentiestrijd gaande tussen de uitgevers van laadpassen. "In de jacht op klanten is het niet aantrekkelijk als je met een boetetarief werkt. Steeds meer pasuitgevers hebben een zogenaamd all-in-abonnement: één bedrag per maand waar alles in zit. Eventuele extra tarieven worden onzichtbaar doorberekend. Dus er is dan geen prikkel voor de elektrische rijder."

Verplichten

Volgens de Vereniging Elektrische Rijders moet de overheid hier dan ook een rol in hebben. "Het is zo'n ingewikkelde markt", zegt Koos Burgman van de VER. "Als je wilt dat de laadpalen snel optimaal worden gebruikt, moeten gemeenten of provincies, misschien wel de landelijke overheid, een tarief voor laadpaalkleven gaan verplichten. Op een manier die zichtbaar is."

Maar moeten elektrische rijders dan bij nacht en ontij het bed uit om de auto te verplaatsen als ze niet extra willen betalen? "Nee", zegt Bas Gerzon van PitPoint. "Je zou het extra tarief kunnen rekenen als een auto al enige tijd niet meer aan het laden is. En bijvoorbeeld alleen tussen 7 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. Dan is er in ieder geval overdag een prikkel om de auto te verplaatsen."

STER Reclame