Scheur na een aardbeving in Groningen ANP

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) houdt rekening met rellen en andere ongeregeldheden mocht zich een grote calamiteit voordoen, zoals een zware aardbeving met dodelijke slachtoffers. Dat blijkt uit een crisisplan van de NAM dat na een WOB-verzoek van een burger openbaar is gemaakt.

Daarin wordt onder meer beschreven welke partijen ingeschakeld moeten worden bij een crisis en welke maatregelen genomen moeten worden. Volgens het bedrijf is het daarbij "een tweede natuur" om te kijken naar de praktische zaken, maar moet er ook gelet worden op de reputatie.

Directieleden en locaties beveiligen

De NAM verwacht er namelijk flink van langs te krijgen bij een crisis. "Mensen willen emoties uiten en zoeken iets of iemand waar ze zich tegen kunnen verzetten, de schuld kunnen geven. NAM is daarbij een voor de hand liggende partij", concludeert het bedrijf.

"Er zullen protesten zijn, opstootjes, mogelijk zullen medewerkers van NAM bedreigd worden en installaties gesaboteerd." In het plan staat daarom dat gaslocaties en directieleden beveiligd moeten worden bij grote incidenten.

Imagoschade beperken

Als er dodelijke slachtoffers vallen, rekent het bedrijf op "een schokgolf aan emoties". "Op social media zal de blaming en shaming direct beginnen." Om imagoschade te beperken heeft het bedrijf daarom nagedacht over hoe er gereageerd moet worden.

Het gaat bijvoorbeeld om praktische zaken als het instellen van een noodnummer wat mensen kunnen bellen voor informatie. Maar er is ook nagedacht over hoe wordt omgegaan met de families van slachtoffers en symbolische zaken zoals het halfstok hangen van vlaggen.

In het plan staan zelfs voorbeelden van persberichten die verstuurd moeten worden en berichten die op Facebook of Twitter gedeeld kunnen worden.

'Goed voorbereid'

Volgens de NAM geeft het crisisplan handvatten aan de interne organisatie om zo goed mogelijk haar werk te kunnen doen. "We houden daarbij rekening met mogelijke scenario's die zich kunnen voordoen. Het zou eigenlijk pas nieuws zijn als we niet dit soort draaiboeken hebben", zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen RTV Noord.

De NAM heeft bijvoorbeeld nagedacht over wat er op Facebook gezet moet worden na een crisis NAM

STER reclame