NOS Nieuws Binnenland Aangepast

ProRail toont beelden van bijna-ongelukken in bewustwordingscampagne

ProRail begint met indringende filmpjes van bijna-ongelukken een nieuwe campagne om mensen bewust te maken van de gevaren op spoorwegovergangen, zowel bewaakte als onbewaakte. Dit jaar waren er al ruim 3600 incidenten die vaak met camera's zijn vastgelegd.

Niet altijd loopt het goed af: bij aanrijdingen op het spoor kwamen dit jaar 13 mensen om het leven. Gevallen van zelfmoord zijn niet meegeteld.

Het gaat volgens ProRail om schokkende filmpjes met soms wonderbaarlijke ontsnappingen. Op het eerste filmpje dat vandaag online staat, steekt een fietser een onbewaakte spoorwegovergang over. Hij laat eerst een goederentrein passeren en ziet daarna een intercity over het hoofd. Alleen het achterlicht van zijn fiets wordt geraakt.

Het is voor het eerst dat ProRail met filmpjes van bijna-ongelukken campagne voert. De spoorbeheerder doet dat via sociale media, maar bezoekt ook scholen.

Een woordvoerder zegt dat er al langer wordt gewaarschuwd, maar dat de boodschap steeds herhaald moet worden. Hij verwacht dat mensen de beelden met elkaar gaan delen.

De komende tijd zet ProRail meer bijna-ongelukken online.

STER reclame