Chantal Blaak na het winnen van het wereldkampioenschap op de weg in 2017
NOS Wielrennen

Vrouwenploegen schrikken van plannen UCI: 'Het gaat te snel'

Dat het vrouwenwielrennen in de spreekwoordelijke lift zit, is ook de internationale wielerunie UCI niet ontgaan. In een poging de sport verder te professionaliseren, voert de UCI vanaf januari 2020 hervormingen door. Maar, zo stellen de grote Nederlandse wielerploegen, die komen veel te snel. "Er komt een moment dat het fout gaat."

Het meest opvallende aan de nieuwe plannen van de UCI? Een minimum jaarsalaris voor alle rensters en doorbetaald krijgen bij zwangerschapsverlof. "Zaken die bij het grondrecht horen", stelt Iris Slappendel, oprichter van de internationale vakbond The Cyclists' Alliance.

Ontslag bij zwangerschap

Het is volgens Slappendel schrijnend dat die arbeidsvoorwaarden tot op heden niet goed geregeld zijn. "Er worden nu nog steeds contracten getekend waarin staat dat een renster direct wordt ontslagen zodra ze zwanger raakt. Dat kan natuurlijk niet."

Salarissen in vrouwenwielrennen: bijna amateurniveau

Daar wil de UCI nu iets aan doen. Met onder meer een minimumsalaris van 15.000 euro in 2020 voor alle rensters in de WorldTour. Een minimum dat in 2023 zelfs gelijk moet zijn aan dat van het tweede garnituur bij de mannen, oftewel circa 30.000 euro.

Maar daar wringt de schoen. De ploegen zijn het eens met betere arbeidsvoorwaarden en een verdere professionalisering, maar "ze gaan een paar stapjes te snel", constateert Danny Stam, manager van Boels-Dolmans, de ploeg van wereldkampioene Anna van der Breggen en Chantal Blaak.

'Halve peloton is amateur'

De cijfers lijken daar ook op te wijzen. Uit een enquête van de vakbond van Slappendel, gehouden begin 2017, blijkt dat bijna de helft van het peloton nog niet eens aan de 5.000 euro komt. Per jaar. "Je hebt het dan eigenlijk over amateurs", zegt Slappendel.

Minimumsalaris voor WorldTour-ploegen voor vrouwen

Schrikbarende cijfers voor een sport die mondiaal steeds meer aandacht genereert. En in plaats van een oplossing te bieden, gaat de UCI nu juist nog meer geld eisen. Er moet straks een WorldTour-peloton rondrijden van 135 rensters die allemaal minimaal 30.000 euro moeten verdienen.

Ter illustratie: alleen de absolute toprensters verdienen ergens tussen de 100.000 en 200.000 euro. De rest zit daar ver onder. Stam stelt: "De UCI plaatst wel een dak, maar vergeet de muren te bouwen."

UCI: 'We doen het juist stap voor stap'

In een reactie laat UCI-voorzitter David Lappartient weten: "Als je aan zo'n hervorming begint, dan weet je dat je tegen problemen aanloopt. En voor sommigen gaat het weer niet snel genoeg. Maar we moeten niet overdrijven, je kunt niet alles in één dag veranderen."

"We zijn juist wel bezig met het bouwen van die muren. Daarom beginnen we in 2020 eerst met vijf ploegen die aan de eisen van de WorldTour moeten voldoen. Het is geen verplichting, alleen de ploegen die er deel van willen uitmaken moeten aan de regels voldoen."

Boels-Dolmans maakt zich geen zorgen als het gaat om de eigen huishouding, met een budget van anderhalf tot twee miljoen euro. "Maar ik lees berichten dat vrouwenploegen over een paar jaar een budget zouden moeten hebben van drie of vier miljoen. Terwijl er geen geld binnenstroomt", aldus Stam.

'Niet goed voor de wielersport'

Daarnaast verplicht de UCI de ploegen ook tot het aantrekken van meer stafleden en het rijden van meer wedstrijden, kortom: tot het uitgeven van veel meer geld. "Je moet op deze manier niet de helft van het peloton om zeep helpen. Dat is niet goed voor de wielersport", stelt Stam.

Minimale deelname aan WorldTour

De Nederlandse formatie van Parkhotel denkt ook aan WorldTour-deelname. Maar het is een kleine ploeg met ongeveer eenderde van het budget van Boels-Dolmans en er rijden veelal rensters die vanuit de junioren de eerste stap zetten naar de profs. Van hun totaal van zestien rensters is het aantal dat nu een salaris verdient van 15.000 euro op één hand te tellen. "Het zal lastig worden om voor 2020 een WorldTour-licentie aan te vragen", bekent manager Esra Tromp.

'Verdienmodel klopt van geen kant'

Ook WaowDeals, de ploeg van onder anderen Marianne Vos, uit zijn zorgen. "Het is goed dat er een stip aan de horizon wordt gezet. Als je niks doet, verandert er ook niks. Maar", zo vervolgt manager Eric van de Boom, "het verdienmodel klopt van geen kant."

De ploeg WaowDeals van Marianne Vos is één van de ploegen die in 2020 een WorldTour-licentie wil aanvragen

Met andere woorden: er rolt geen cent terug in de kas van de wielerploegen. En er is geen exposure; de sponsornamen zijn nauwelijks op televisie te zien. De grote wedstrijden bij de vrouwen worden immers nauwelijks (live) uitgezonden.

"De plannen klinken allemaal fantastisch, maar zestig of zeventig procent van het peloton kan er nu niet aan voldoen. Je kunt niet onbeperkt plannen en regels maken als het alleen maar geld kost voor de ploegen en de sponsoren", gaat Van de Boom verder.

'Hopen dat het niet alleen voor de bühne is'

Een andere grote Nederlandse ploeg, Sunweb, stelt ook vast dat het verdienmodel op de schop moet. Zowel bij de mannen als de vrouwen. De formatie van manager Iwan Spekenbrink wil de UCI eerst een kans geven, maar is op basis van het verleden huiverig. "Laten we er vooral voor waken dat het niet alleen maar politiek en luchtballonnen oplaten voor de bühne betreft."

Sunweb, met Ellen van Dijk voorop, onderweg in de ploegentijdrit van de Madrid Challenge

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl