Weg vrij voor auto zonder spiegels: 'Veiliger en beter voor milieu'
Tomas Riemens
redacteur Online
Tomas Riemens
redacteur Online
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) verwacht dat uiterlijk in 2020 in de wet wordt opgenomen dat ook voertuigen zonder zijspiegels zijn toegestaan, als ze tenminste zijn voorzien van een veilig camerasysteem.
Het idee is dat de buitenspiegels worden vervangen door camera's die aan de zijkant van de auto's hangen. De beelden zijn te zien op kleine schermen aan weerszijden van het dashboard, of worden geprojecteerd in de hoeken van de voorruit.
Zonder spiegels in de showroom
Sinds juni 2016 gelden er EU-regels die toestaan dat fabrikanten de buitenspiegels vervangen door camera's. Sindsdien mogen er dus al spiegelloze modellen in de showroom staan en worden verkocht, mits ze aan strenge veiligheidseisen voldoen.
De camera's moeten bijvoorbeeld ook goed werken als een auto een tunnel in of uit rijdt en het zicht mag niet meteen wegvallen als de motor wordt uitgezet of afslaat.
Volgens experts is dit geen probleem. Zij zeggen dat de camerasystemen veiliger zijn dan buitenspiegels. Zo hebben vrachtwagens door de camera's niet langer last van een dode hoek.
Het is geen kwestie van bekeuren of afkeuren.
Omdat de EU-regels in Nederland nog niet in de wet zijn opgenomen, kunnen voertuigen zonder zijspiegels nog door de politie worden aangehouden en voldoen ze officieel niet aan de voorwaarden voor de apk. "Al is het geen kwestie van bekeuren of afkeuren", zegt een woordvoerder van de RDW. "Omdat de voertuigen met camerasystemen zijn toegestaan in de EU, wordt altijd gekeken naar een oplossing."
Op dit moment rijden er nog niet veel spiegelloze voertuigen op snelwegen in Europa. Maar fabrikanten als Audi, Lexus en Mitsubishi hebben onlangs modellen gepresenteerd die voorzien zijn van deze technologie.
In dit filmpje van een nieuw Lexus-model kun je zien hoe dit eruit ziet:
Het vervangen van de zijspiegels is een "superbelangrijke" ontwikkeling, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook voor het verminderen van de CO2-uitstoot van auto's.
"Als de zijspiegels verdwijnen, komt dat de aerodynamica van voertuigen ten goede", legt hij uit. Dat zou vooral voor vrachtwagens interessant kunnen zijn, denkt Steinbuch.
Die hebben nu vaak meerdere grote spiegels aan de zijkant hangen. Bij het nieuwe model vrachtwagen van Mercedes zijn die vervangen door kleinere camera's. "In die markt levert iedere besparing veel geld op, daarom wordt nu al veel gewerkt met camera's en andere slimme systemen."
De RAI-vereniging, een belangenorganisatie voor autofabrikanten en -importeurs, verwacht dat de camerasystemen eerst geïntroduceerd zullen worden in vrachtwagens en duurdere automodellen. "Het zijn nu nog erg kostbare systemen. Dan kan het nog jaren duren voordat ook goedkopere personenauto's volgen."
Pas als zulke auto's overal in Europa de weg op mogen en de techniek goedkoper wordt, zullen fabrikanten op grotere schaal wagens zonder zijspiegels gaan produceren, verwachten kenners. Maar het lijkt een kwestie van tijd voordat ook in Nederland meer spiegelloze auto's rijden.
Achteruitkijkspiegel blijft
Ook bij elektrische auto's kan het schrappen van de spiegels voordeel opleveren. Auto's met een betere stroomlijning verbruiken minder stroom, waardoor de auto meer bereik heeft en op een kleinere batterij kan rijden. Steinbuch: "Zelfs als dit maar 5 procent oplevert, kan dat bij zo'n dure batterij al snel honderden euro's aan productiekosten schelen."
Overigens denkt de hoogleraar niet dat de achteruitkijkspiegel ook uit alle wagens verdwijnt. Die heeft nog steeds een functie en zit niet in de weg, zegt hij. "Daarmee kun je ook je kinderen op de achterbank nog een beetje in de gaten houden."