Discussie over veiligheid circuit Macau zal weer oplaaien na horrorcrash
De schokkende beelden van haar zware crash zijn de hele wereld overgegaan. Frits van Amersfoort zag zijn pupil Sophia Flörsch zondagochtend tijdens de Grand Prix van Macau in de Formule 3 met haar bolide op hoge snelheid door de lucht vliegen en zich in een gebouwtje in een bocht van het Circuito de Guia boren.
Het pas 17-jarige Duitse racetalent uit het team van Van Amersfoort Racing komt er levend vanaf.
Engel
"Ze heeft een engel mee gehad", zegt de Nederlandse teambaas enige tijd na het ongeluk. In een persbericht laat de internationale automobielfederatie FIA weten dat er vijf gewonden zijn gevallen bij de zware crash.
Naast Flörsch zijn dat de Japanse coureur Sho Tsuboi, twee fotografen en een wedstrijdcommissaris. "Een wonder dat er niet meer gewonden zijn gevallen", zegt Van Amersfoort. "Er stonden nogal wat mensen daar."
Flörsch belandt met de achterkant van haar Dallara tegen een gebouwtje in de bocht. Ze is dan al meters door de lucht gevlogen. De beelden grijpen je naar de keel. De snelheid waarmee de Duitse spint net voor het ongeluk ligt ruim boven de 200 km/uur.
"Ze ligt in het ziekenhuis en is bij kennis", zegt Van Amersfoort ontdaan. "Ze heeft ons al een appje gestuurd met een glimlach op haar gezicht. Er is een splinter van een ruggenwervel losgekomen. Ze moet worden geopereerd. De verwondingen zijn niet levensbedreigend."
Flörsch twittert dat ze in orde is
Flörsch zelf twitterde al uit het ziekenhuis. "Ik ben in orde. Ik word maandag geopereerd. Ik ben dankbaar voor de hulp die ik na het ongeluk heb gehad en voor alle steunbetuigingen."
Flörsch heeft geluk gehad op een circuit dat in het verleden diverse levens heeft geëist bij races met wagens en motoren. Het is een berucht circuit, weet ook Jan Lammers.
"Macau is het Monaco van Azië", trekt hij de vergelijking met het belastingparadijs voor de rijken in Europa. "Gevaarlijk, maar het circuit is zo fascinerend dat je als coureur de gevaren snel vergeet."
Lammers heeft zelf diverse keren op Macau in de Formule 3 gereden. Bij zijn debuut in 1983 had hij er kunnen winnen, maar maakte hij zelf een fout. "Ik heb er vier keer gereden: drie keer derde en een keer zesde. Het rijden in Macau ging mij goed af. Het is een gigantisch avontuur voor een coureur. Uitdagend, veeleisend..."
Met afgrijzen heeft de Formule 1-analist van de NOS de beelden van Flörsch bekeken. "Dit wordt een van de meest onderzochte crashes uit de geschiedenis van de autosport. De discussie over de veiligheid van Macau zal weer flink oplaaien", voorspelt Lammers. "De setting is natuurlijk spectaculair en dat speelt mee."
Startbaan
"Normaal als een auto over een andere auto heen vliegt komt die door de meestal lange uitloop van de baan op het asfalt of in het grind terecht. Hier vliegt zij het perscentrum in. Het circuit fungeert als een soort startbaan van een vliegveld", analyseert Lammers, die aangeeft dat ze de lucht ingaat nadat Flörsch spinnend bij een zijkant van een andere bolide binnenrijdt.
De discussie over de veiligheid zal zeker weer losbarsten, is de overtuiging van Lammers. "Achteraf weten we het altijd beter", geeft hij aan.
Iedereen weet het altijd beter in dit soort zaken, vindt Lammers. "We willen allemaal de autosport net zo veilig maken als biljarten, maar gevaar is nu eenmaal inherent aan deze sport. Je moet echter met je gezin veilig naar een race kunnen. De veiligheid moet gewaarborgd zijn. De coureur heeft een vrije keuze om wel of niet te starten."