Travelbird vraagt uitstel van betaling aan, SGR helpt gedupeerden
Online reisbureau TravelBird heeft uitstel van betaling aangevraagd. Daarmee lijkt een faillissement aanstaande. Het bedrijf zit al langer in de financiële problemen, waardoor onder meer hotels niet meer betaald werden.
TravelBird is per direct gestopt met de verkoop van reizen. Mensen die al een reis hebben geboekt en komende week vertrekken, kunnen gewoon op reis als ze al vliegtickets hebben. Garantiefonds SGR staat in voor de betaling aan hotels op hun vakantiebestemming. Mensen die na 9 november op reis zouden gaan, moeten thuisblijven. Zij kunnen via de SGR een claim indienen.
De SGR helpt ook de reizigers die op dit moment in het buitenland op de bestemmingen zijn. Daarvoor krijgt het fonds hulp van reisorganisatie TUI. Alle gedupeerden krijgen persoonlijk bericht van het garantiefonds, dat ook adviseert om de eigen website goed in de gaten te houden.
Overname mislukt
De betalingsachterstanden waar TravelBird mee kampt, lopen al maanden op. Het bedrijf zegt dat het veel last heeft van wat in de branche 'seizoensfluctuatie' wordt genoemd. Dat betekent dat de inkomsten en de uitgaven ver uiteen lopen, doordat veel mensen vroeg in het jaar hun zomervakantie boeken.
De afgelopen dagen is volgens het bedrijf met tientallen investeerders gepraat over extra financiering. Ook waren er gesprekken met een grote overnamekandidaat, maar die haakte gisteravond af "mede door alle onrust die in de media was ontstaan", zegt een woordvoerder.
TravelBird werd in 2010 opgericht en maakte uitgerekend in de eerste helft van dit jaar voor het eerst winst. Bij het bedrijf werken ruim 300 mensen.