Door langste zeebrug ter wereld moet een Chinese Silicon Valley ontstaan
De langste zeebrug ter wereld is vanaf vandaag te vinden in China. De brug, van ruim 55 kilometer lang, verbindt Hongkong en Macau met de rest van China. In een half uur ben je van de ene naar de andere kant: veel korter dan de reis van een paar uur met de veerboot. Vandaag is de belangrijke brug, die ook veel bekritiseerd wordt, geopend door de Chinese president Xi Jinping.
"Het is een heuglijke dag voor China", vertelt correspondent Marieke de Vries in het NOS Radio 1 Journaal. "Dat Xi aanwezig was bij de openingsceremonie laat wel zien hoe belangrijk deze brug is voor China en voor hem."
De bouw heeft negen jaar geduurd, twee jaar langer dan verwacht, en kostte 20 miljard dollar. De brug is over de Parelrivierdelta gebouwd, die uitkomt op de Zuid-Chinese zee. De verbinding moet de zuidelijke provincie Guangdong een impuls geven. "Deze provincie was vroeger de fabriek van de wereld, waar alle 'Made in China-spullen' gemaakt werden. De nieuwe brug moet elf steden uit deze provincie verbinden met de financiële dienstverlening en handelsmarkten in Hongkong en de casino's en het toerisme in Macau", legt De Vries uit. "Dan wordt het gebied rond de baai een soort Silicon Valley van China met veel hightechbedrijven."
Maar volgens critici is dit niet het echte doel van de brug. "De angst is dat de brug geen economische reden maar een politieke achtergrond heeft. Er wordt gezegd dat China zo de voormalige Britse kroonkolonie Hongkong nog meer aan zich wil binden. De inwoners van Hongkong voelen de druk toenemen. China wil Hongkong binnenhalen en de brug is hier een voorbeeld van, zeggen ze."
Kritiek is er ook op wie gebruik mag maken van de brug. Momenteel zijn dat alleen auto's met een vergunning, vrachtwagens en speciale shuttlebussen. Zonder vergunning kom je de brug niet op. "Zo lijkt het makkelijker om gewoon de veerboot te nemen", zegt De Vries.
Ook Hans de Wit, directeur van Tunnels Engineering Consultancy, kent de kritiek op de brug. Hij ontwikkelde met zijn Nederlandse bedrijf een deel van de verbinding: de tunnel van 7 kilometer en de overgangseilanden, om precies te zijn. "Je moet natuurlijk wel via de douane (tussen China en Hongkong, dat een speciale status heeft, red.) en dat wordt bekritiseerd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat 'normale' auto's ook de brug kunnen gebruiken."
Opletten voor vliegtuigen
De Wit hield zich vooral bezig met het ontwerp van de brug. "In 2008 begonnen we met de ontwerpeisen. Daarna hebben we alle ontwerpen uit China beoordeeld en goedgekeurd. Een hoge brug was bijvoorbeeld niet mogelijk door de vliegtuigen die daar vliegen naar het vliegveld van Hongkong."
Daarom werd de brug uiteindelijk een samenvoeging van brug en tunnel. Een eitje voor het Nederlandse bedrijf, toch? "In Nederland zijn we goed met tunnels en eilanden, maar dit was echt een klus."