Kunstprojectie op het Sydney Opera House EPA

Australiërs willen Sydney Opera House niet als billboard

time icon

In Australië woedt een felle discussie over plannen om het Sydney Opera House als enorm billboard te gebruiken. Tegenstanders begrijpen niet dat het iconische gebouw hiervoor zal worden gebruikt, voorstanders betichten hen van snobisme.

Inzet is een reclame voor de Everest Cup, een paardenrace die voor het tweede jaar wordt gehouden in Sydney. De organisatie ervan houdt morgen een gala-avond in het muziekgebouw en wilde de kleuren en namen van deelnemers en een logo op de witte buitenmuren projecteren.

De voorgestelde projectie Horse Racing NSW

"Het is geen billboard", liet directeur Louise Herron van het Sydney Opera House verontwaardigd weten. Ze is wel bereid de kleuren van de derby te gebruiken, maar past voor uitgesproken commerciële boodschappen. Volgens haar past dat niet bij de aard van het gebouw en komt de status als Werelderfgoed in gevaar door commercialisering.

De regering van de deelstaat New South Wales, eigenaar van het gebouw, drukt het plan echter door, met steun van de Australische premier Morrison. "Waarom doet men zo moeilijk", vroeg hij zich af. "Dit is een van de grootste evenementen van het jaar. Waarom gebruiken we dan niet het grootste billboard dat we hebben?"

"Er wordt toch niets op geschilderd? Het zijn een paar lichtjes voor een korte tijd. En de hele wereld krijgt het te zien."

'Hypocriet'

In het verleden zijn er wel vaker beelden op het Sydney Opera House geprojecteerd, zoals kunstinstallaties en kleuren van sportevenementen. Ook projecteerde Samsung, sponsor van het gebouw, er foto's op bij de presentatie van een nieuwe smartphone.

Projectie van foto's door Samsung AFP

Vanwege die band met Samsung wordt directeur Herron hypocriet genoemd. Een populaire dj vindt zelfs dat ze ontslagen moet worden. "Wie denk je wel dat je bent? Dit evenement levert de economie 100 miljoen dollar op, toeristen komen hiernaartoe, Sydney gaat de hele wereld over", beet Alan Jones haar toe tijdens een interview.

Zo'n 170.000 Australiërs zijn het niet met hem eens en hebben een petitie getekend tegen het plan. Er gaan zelfs stemmen op om de projectie met zaklampen onmogelijk te gaan maken.

STER Reclame