Historische scheepswerf 'De Delft' op randje van faillissement

1/2Historisch schip De Delft RTV West
2/2Historisch schip De Delft RTV West

De historische scheepswerf in Rotterdam-Delfshaven staat op het randje van een faillissement. Op de werf wordt sinds 2001 gewerkt aan een replica van het schip 'De Delft' uit de 18de eeuw. Maar omdat er te weinig bezoekers naar de restauratie komen kijken, heeft de gemeente Rotterdam de subsidie voor de komende vier jaar stopgezet.

"Zoals het er nu voorstaat, houdt het op", zegt interim-directeur Johan Breukels tegen RTV Rijnmond. Dinsdag neemt het bestuur een beslissing over de toekomst van het schip.

"Dat de bezoekersaantallen lager zijn dan bij historische schepen als de Batavia in Lelystad of het VOC-schip bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, is logisch", zegt Breukels. "Daar is ook meer te zien, maar ik geloof dat we hier ook iets heel moois kunnen bouwen. Dat kost wel investeringen."

Einde verhaal

Nu de gemeente de subsidie stopzet lijkt het einde verhaal voor De Delft. Wat er dan met het schip gaat gebeuren weet Breukels niet.

Schaalmodel van De Delft Wikipedia

Het originele schip De Delft werd in 1783 te water gelaten in Delfshaven. In de veertien jaar van zijn bestaan werd dit linieschip ingezet om grote particuliere handelsschepen en de koopvaardijschepen van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) en de West-Indische Compagnie (WIC) in de Europese wateren te escorteren en te beschermen.

In 1797 werd De Delft ingezet bij de zeeslag bij Camperduin, ten noordwesten van Alkmaar. Daarbij raakte het schip zo zwaar beschadigd dat het uiteindelijk zonk met aan boord 375 bemanningsleden en 60 kanonnen. In 1977 werden de restanten van het schip teruggevonden.

Dit is een artikel van

STER Reclame