Hondenrestaurant
NOS Nieuws

Ook kat en hond ervaren economische bloei, met prosecco en rosé

  • Jeroen Schutijser

    verslaggever Economie

  • Jeroen Schutijser

    verslaggever Economie

De economische malaise is voorbij en dat merken ook de naar schatting 2,6 miljoen katten en 1,5 miljoen honden in ons land. Hun baasjes trekken (en niet alleen vandaag op Dierendag) weer de portemonnee voor verantwoord, exclusief voer en talloze tussendoortjes: biologisch, gluten- en graanvrij, soms met bijvoorbeeld Chinese kruiden. Een enkel product kost wel 50 euro per kilo.

Er is dus genoeg, met straks in december als klap op de vuurpijl prosecco voor de kat, witte wijn en rosé voor de hond en een Adventskalender met elke dag een luikje met daarachter een snack.

Of we soms niet een beetje doordraven? Misschien wel, zegt Maaike Françoys van dierenspeciaalzaak Pets Place in Oosterhout. "Maar het huisdier wordt nu eenmaal steeds vaker gezien als een volwaardig lid van het gezin. Als mensen het zich kunnen veroorloven, geven ze heel veel geld uit aan het huisdier."

Volgens een van de grootste producenten van diervoeding, Nestlé, gaven de Nederlanders vorig jaar aan honden- en kattenvoer 670 miljoen euro uit. "Op jaarbasis groeit de markt met 3 à 4 procent. We zijn na de crisis duidelijk bezig met een inhaalslag", zegt voorzitter Joost de Jongh van brancheorganisatie Divebo.

Een opvallende trend: honden- en kattenvoer bevatten de laatste jaren steeds meer vlees. En dat terwijl de trend bij 'gewone' consumenten juist is om minder vlees te eten. Volgens het Voedingscentrum eet inmiddels 55 procent van de Nederlanders zeker drie dagen per week geen of minder vlees.

"Voor het milieu is de huidige ontwikkeling in petvoer natuurlijk een ramp", zegt een eigenaar van een dierenwinkel die liever anoniem blijft. "Vergeet niet dat die markt van diervoeding ook enorm groot is. Hondenvoer bestond vroeger vooral uit droge stof, nu zit er bij wijze van spreken bijna een halve koe in zo'n zak. Schieten we niet te ver door?"

Toch is er ook een andere trend zichtbaar: veganistisch dierenvoer. Deze vrouw geeft zulke voeding aan haar hond en is daar blij mee:

Geen vlees voor de honden van Els

Volgens de winkeleigenaar schreeuwen grote producenten als Mars (met merken als Royal Canin, Pedigree, Whiskas en Sheba) en Nestlé (Bonzo, Felix, Gourmet) dat kat en hond vleeseters zijn. "Een hoop mensen geloven dat. In geld groeit de markt fors, er wordt goed aan verdiend ja. Maar met deze ontwikkeling kunnen we de toekomst niet in, dat moeten die producenten toch ook beseffen. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen."

Marktleider Mars lijkt niet echt onder de indruk: "De trend is inderdaad meer vlees in voeding. Waarom dat is, is voor ons nog niet duidelijk. Maar voor ons blijft voorop staan dat onze producten een gezonde voeding vormen voor kat en hond", aldus een woordvoerder.

Dat kleine blokje kaas is voor de kat eigenlijk al een hele maaltijd.

Ronald Corbee, dierenarts

Feit is dat veel honden en katten overgewicht hebben. "Het wordt steeds erger", meent dierenarts Ronald Corbee, verbonden aan de dierenkliniek van de Universiteit Utrecht. "Zeker de helft van deze huisdieren is te zwaar. Gewoon omdat ze te veel eten krijgen en te weinig bewegen. Eigenlijk precies zoals obesitas bij mensen wordt veroorzaakt."

"We willen ze altijd graag verwennen, we geven de kat of hond iets lekkers als wij wat lekkers pakken. Maar dat kleine blokje kaas is voor de kat eigenlijk al een hele maaltijd. Hoe we kunnen voorkomen dat ze te dik worden? Nou, de huisdieren minder snacks geven bijvoorbeeld. In diervoeding zit eigenlijk alles wat ze nodig hebben."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl