Je kunt straks zelf kiezen hoe je Netflix-serie eindigt

Getty | Bloomberg
Geschreven door
Anne ter Rele
redacteur Online

Netflix gaat jou laten bepalen hoe een aflevering in je favoriete serie eindigt. Volgens de Amerikaanse website Bloomberg is de streamingdienst bezig met een aantal speciale afleveringen, waarbij de kijker een keuzemoment krijgt voorgeschoteld. Die bepaalt vervolgens hoe het verhaal verder gaat.

Onder meer van Black Mirror zou een interactieve aflevering gemaakt worden. De fictieve serie gaat over de sociale, vaak angstaanjagende, gevolgen van technologische ontwikkelingen. Iedere aflevering vertelt een compleet nieuw verhaal, met steeds andere acteurs. Netflix verwacht aan het einde van het jaar de eerste interactieve aflevering vrij te geven, meldt Bloomberg.

Met het concept probeert Netflix nieuwe kijkers te lokken, die liever gamen dan series kijken. "De bingewatchers heeft Netflix al binnen", vertelt Linda Duits, mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht. "Maar door een spelelement toe te voegen, willen ze de concurrentie aangaan met de schermtijd van gamers."

Duits is sceptisch over het concept. "Tv is een lean back medium: je laat het verhaal over je heenkomen. Games zijn lean forward: je staat in het middelpunt en maakt de beslissing. Dat is een compleet ander ritueel." Volgens Duits is een zelfgekozen einde niet bevredigend voor de kijker.

Zelf mogen kiezen haalt de spanning weg, terwijl dat is waar je voor kijkt.

Hoogleraar Maarten Reesink

Ook Maarten Reesink, docent mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, twijfelt of het concept gaat werken. "In de jaren 90 zijn er ook interactieve films uitgezonden, waarbij er op twee zenders verschillende uitkomsten te zien waren. Het was een hype, net als nu, maar het concept werkte niet."

Volgens Reesink willen kijkers worden meegenomen in een verhaal. "De makers bepalen de uitkomst: daar kun je dan ontevreden mee zijn, of kwaad. Maar zelf mogen kiezen haalt de spanning weg, terwijl dat juist is waar je voor kijkt. Het is net alsof je Ajax-Bayern München kijkt en dan op de ene zender Ajax wint, en Bayern op de andere."

Kinderfilm

Het is niet de eerste keer dat Netflix experimenteert met interactieve programma's. Vorig jaar bracht de dienst al 'Puss in Book' uit. Aan het begin van die kinderfilm kiezen jonge kijkers of de hoofdpersoon gaat vechten met een god of een boom. De rest van die film staat verder vast.

Hoeveel keuzemomenten er in Black Mirror komen, is nog onbekend. Maar dat het produceren ervan ingewikkeld is staat vast, denkt Reesink. "In plaats van één verhaallijn, moeten er nu meerdere bedacht en geproduceerd worden. Dat kost veel extra geld, of de makers leveren in op kwaliteit."

Geen nieuwe strategie

Duits denkt niet dat interactieve film ook in andere series te zien zal zijn. "Veel hoge kwaliteitsdrama's, zoals House of Cards, hebben verhaallijnen die strekken over meerdere afleveringen. Soms gaat het zelfs over seizoenen. Een kleine keuze kan dan veel gevolgen hebben voor het verhaal. Dat is voor makers niet te doen."

Beide wetenschappers zijn dus sceptisch. Waarom kiest Netflix, een bedrijf met een uitgekiende strategie, er dan er toch voor om interactieve afleveringen te maken? "Ze hebben geld genoeg", denkt Reesink, "daarmee kunnen ze dingen uitproberen. Door technologische ontwikkelingen kunnen ze er ook meer mee doen dan vroeger."

"Het is een machtig en rijk bedrijf", denkt ook Duits. "En ze willen zichzelf profileren als innovatief. Daarom zetten ze in 2013 House of Cards in één keer online, dat was ook een mediastunt. Stel, dit wordt toch een succes, dan zijn zij de eersten waarbij het is gelukt."

STER Reclame