'Ticketmaster helpt doorverkopers rijk te worden'
De Amerikaanse verkoopsite voor concertkaarten Ticketmaster werft handelaren die massaal tickets opkopen en via de site doorverkopen. Ook knijpt het bedrijf een oogje toe als de handelaren zich niet aan de regels houden, meldt de Canadese omroep CBC op basis van undercoveronderzoek.
Twee journalisten bezochten afgelopen juli een beurs voor tickethandelaren in Las Vegas. Ze deden zich voor als professionele doorverkopers van kaartjes en kwamen zo in contact met medewerkers van Ticketmaster.
Een van de medewerkers vertelde dat het bedrijf niet ingrijpt als handelaren bots gebruiken. Dat zijn computerprogramma's die automatisch en in grote hoeveelheden een handeling uitvoeren, in dit geval dus het opkopen van tickets.
Ook het gebruik van valse identiteiten wordt volgens de medewerker door de vingers gezien. "Ik werk met handelaren die honderden accounts hebben. Daar kijken we niet naar en daar maken we geen melding van." Ticketmaster zou van de doorverkoop profiteren door de servicetoeslagen die het bedrijf krijgt bij elke transactie.
Speciaal computerprogramma
Op de beurs waren de undercoverjournalisten ook aanwezig bij een besloten bijeenkomst van het Amerikaanse bedrijf met als titel: "We waarderen de samenwerking: hoogste aantal handelaren bij Ticketmaster ooit".
Het bedrijf presenteerde op de bijeenkomst onder meer een computerprogramma voor professionele doorverkopers. Het programma TradeDesk maakt het voor handelaren mogelijk om grote hoeveelheden tickets te kopen en verkopen. Ook kunnen ze eenvoudig de prijzen aanpassen als fans meer interesse hebben in de kaartjes.
Ticketmaster prees TradeDesk op de beurs aan als "het krachtigste programma voor ticketverkoop ooit", maar op de openbare site van het bedrijf wordt TradeDesk niet genoemd. Handelaren kunnen dat onderdeel alleen bereiken met speciale inloggegevens.
Miljoeneninvestering
De journalisten hoorden ook al over het computerprogramma bij een online demonstratie in maart. Het bedrijf zei er miljoenen in te hebben geïnvesteerd en dat moet blijkbaar terugverdiend worden. Opkopers worden daarom niet gecontroleerd op illegale praktijken. "Het laatste wat we zullen doen is handelaren aanpakken, waardoor ze hun waar niet bij ons kunnen verkopen", zei de medewerker in de videoconferentie.
Bij dezelfde demonstratie zei Ticketmaster dat in Noord-Amerika honderd professionele opkopers actief zijn, die elk duizenden tot miljoenen kaartjes per jaar verkopen. "Onze grootste handelaar verdient daarmee ongeveer vijf miljoen dollar", aldus de medewerker.
Volgens de Canadese muziekjournalist Alan Cross bevestigt het onderzoek van CBC de vermoedens die al langer bestonden dat Ticketmaster het grootschalig opkopen van kaartjes faciliteert.
Verbod
In het verleden nam Ticketmaster altijd afstand van opkopers. "Professioneel doorverkopen moet verboden worden", zei toenmalig ceo Ivring Azoff minder dan tien jaar geleden tegen Amerikaanse Congresleden.
In een reactie aan CBC gaat het Amerikaanse bedrijf niet in op het werven van professionele opkopers en de introductie van het computerprogramma TradeDesk.
Vorige maand haalde Ticketmaster nog de doorverkoopsite Seatwave uit de lucht, na kritiek over de extreme prijzen voor kaartjes. Voor een concert van Adele moesten fans soms 700 euro betalen. Sindsdien kunnen toegangskaarten alleen doorverkocht worden via de officiële site van Ticketmaster.