'Minder belasting voor veilige auto's'
Om meer veilige auto's op de weg te krijgen, zou het kabinet onveilige auto's duurder moeten maken. Daarvoor pleit het Centraal Planbureau. De aanschafbelasting (bpm) op minder veilige auto's zou bijvoorbeeld omhoog kunnen.
Nu is de hoogte van aanschafbelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto, maar de veiligheid heeft een veel grotere invloed op de maatschappij, zeggen de onderzoekers van het CPB. "De baten van veiligere auto's komen grotendeels ten goede van de maatschappij, terwijl de kosten volledig worden gedragen door de consument."
Testscores van botstesten zouden kunnen worden gebruikt als basis voor de belastingen. Auto's die beter scoren op die testen zouden een lagere aanschafbelasting kunnen krijgen en auto's die slecht scoren een hogere.
Veel verschillen
De afgelopen jaren zijn er steeds veiligere auto's op de markt gekomen, maar er zijn toch nog veel verschillen tussen de verschillende modellen. "Zonder gedegen onderzoek en informatievoorziening is het voor consumenten niet eenvoudig om een veilig voertuig te kiezen", schrijft het Centraal Planbureau.
"Sommige zware terreinauto's bieden voetgangers een betere bescherming in geval van een ongeluk dan een kleine stadsauto." De overheid zou daarom ook meer voorlichting kunnen geven over welke auto's het veiligste zijn.
Vorige week verscheen een studie waaruit blijkt dat auto's met veel veiligheidssnufjes in de eerste jaren juist meer schade veroorzaken. Als na enkele jaren bestuurders gewend zijn aan de nieuwe snufjes en de nieuwe systemen verder zijn ontwikkeld, dan daalt de schade, is de verwachting.