Kaepernick-haters beginnen boycot, gratis publiciteit voor Nike
De aandelen van Nike staan al de hele dag in de min, nadat bekend is geworden dat de omstreden Americanfootballspeler Colin Kaepernick een van de gezichten van de nieuwe 'Just do it'-campagne is. De koers van het aandeel Nike stond aan het einde van de dag op -3 procent.
De stemming op de beurs is mede ingegeven door de vele afkeurende geluiden op sociale media. Daar verschenen oproepen om geen Nike-kleding en Nike-schoenen meer te kopen. Op Twitter werden meer dan 127.000 berichten met de hashtag #NikeBoycott verstuurd.
Ook riepen mensen op om Nike-logo's van kleding en schoenen af te halen. De geluidsman van de bekende country-ster John Rich knipte de Nike-logo's van zijn sokken af. "Maak je borst maar nat, Nike. Vermenigvuldig dit miljoenen keren", schreef Rich bij een foto op Twitter.
Maar er zijn ook positieve reacties. Topbasketballers LeBron James en Kevin Durant namen de foto over die Kaepernick zelf gisteren op Twitter verspreidde. De post van James kreeg 1,2 miljoen likes.
Positief voor Nike is dat de voorgenomen campagne nu al veel publiciteit oplevert. Een Amerikaans reclamebureau rekende vandaag uit dat al die publiciteit online, op radio en tv en in kranten meer dan veertig miljoen dollar waard is.
Een sportmarketingspecialist zei tegen persbureau Bloomberg dat die publiciteit meer waard is dan het risico dat Nike klanten wegjaagt.
Maar ook hier zijn de meningen verdeeld. "Nike zal meer klanten verliezen dan dat het nieuwe klanten binnenhaalt", zei een detailhandel-analist tegen persbureau Reuters.
Kaepernick is een voormalig quarterback van de San Francisco 49ers. Hij protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door te knielen tijdens het volkslied.
De actie take a knee is daarna vele malen herhaald, ook in andere sporten. De speler werd door de actie een omstreden figuur in de VS: een deel van de Amerikaanse bevolking vindt hem een icoon, een ander deel moet niets van hem hebben.
Trump
President Trump riep NFL-clubs in juli op om spelers die niet willen staan bij het spelen van het volkslied voor het hele seizoen te schorsen en geen salaris te betalen.
Op het voornemen van Nike om Kaepernick in een reclamecampagne in te zetten heeft de president nog niet gereageerd.