Hermes werft vrouwelijke buschauffeurs: 'Het is toch meer een vrouwenberoep'

NOS

Het is Ladies Day bij busvervoerder Hermes. Het bedrijf, dat rijdt in delen van Gelderland en Noord-Brabant, is dringend op zoek naar personeel. Met de wervingsdag wil de vervoerder naar eigen zeggen het vooroordeel doorprikken dat een bus besturen vooral voor mannen is weggelegd.

"Op de een of andere manier heerst er een beeld dat het een mannenberoep is, wat het niet is volgens mij", zegt directeur Juul van Houten.

Het blijkt ook uit de man/vrouw-verhouding binnen de sector: er werken zo'n 30.000 vrouwen tegenover 161.000 mannen in de wegvervoersbranche, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Bij Hermes is momenteel 14 procent van de werknemers vrouw, 86 procent is man.

Daarom kregen zo'n dertig belangstellende vrouwen in Eindhoven rijles. Nadia Huijbens stapte zonder angst de bus in:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Zenuwachtig? 'Nee hoor, komt goed'

De deelnemers kregen op de Ladies Day informatie over het beroep en reden een stukje met de bus. Ze hoefden niet te beschikken over een busrijbewijs. Die opleiding wordt betaald door het uitzendbureau.

"Nee, ik vind het niet echt een mannenberoep", zegt een van de vrouwen achter het stuur desgevraagd. "Met name in het contact met mensen vind ik het eigenlijk meer een vrouwenberoep. Ik vind dat vrouwen sneller contact leggen met mensen."

Maar werkt zo'n vrouwenwervingsactie?

Volgens Naomi Ellemers, universiteitsleraar op het gebied van sociale psychologie en diversiteit, ontbreekt daarvoor het bewijs. De effecten van dit soort acties worden volgens haar onvoldoende onderzocht. Sterker nog: het gevolg kan soms zelfs averechts zijn. Hoe goedbedoeld het initiatief ook kan zijn.

"Er wordt veel gedaan vanuit de gedachte: baat het niet, dan schaadt het niet. Maar wat we zien bij specifieke acties voor vrouwen, zoals wervings- of opleidingstrajecten, is dat het een beeld geeft dat vrouwen niet op de normale manier kunnen meedoen. Hun omgeving zegt dan ook sneller: je bent niet aangenomen omdat je goed bent, maar omdat je een vrouw bent. Dan begin je al met een 1-0 achterstand."

Hamburgers en kroketten

Er komt volgens Ellemers sowieso veel meer bij kijken dan een wervingsdag om vrouwen enthousiast te maken voor een beroep. Zoals de sfeer op het werk, de humor en het eten in de kantine.

"Zijn er bijvoorbeeld alleen kroketten en hamburgers te koop? Dan trek je een homogene groep, waar iemand die hiervan afwijkt zich niet snel thuis zal voelen. Zij worden wel vaak aangetrokken door speciale acties, maar lopen niet lang daarna weer weg."

Ook een Men's Day

Het is overigens niet zo dat Hermes alleen op zoek is naar vrouwelijke versterking. Omdat de komende jaren veel chauffeurs met pensioen gaan, wordt een groot tekort aan bestuurders verwacht.

Daarom wordt over een maand ook een Men's Day gehouden. Hermes hoopt dat de twee wervingsdagen zo'n tachtig nieuwe chauffeurs opleveren.

STER Reclame