En nu is het The Voice Senior: waarom scoren ouderen toch zo goed op tv?

tijd van publicatie
anp
Geschreven door
Rebecca Vernhout
redacteur Online

Ruim anderhalf miljoen mensen keken vrijdag naar de eerste aflevering van The Voice Senior. De talentenjacht was daarmee één van de best bekeken tv-programma's op de vrijdagavond. Na het wereldwijde succes van The Voice, was de nieuwe spin-off geen onlogische stap van producent John de Mol. Want ouderen op televisie, dat scoort. Maar waarom eigenlijk?

"Waar ze enkele jaren terug in de media veelal werden neergezet als weerloos en incapabel, lijken de ouderen van nu nog volop van het leven te genieten, zijn ze assertief en avontuurlijk", zegt Jolanda Lindenberg van de Leyden Academy on Vitality and Ageing. Dat verklaart volgens haar ook waarom seniorenprogramma's mensen uit alle doelgroepen aanspreken. "Ouderen hebben het hart op de tong, niks meer te verliezen in het leven en de ouderdom maakt mensen vaak zelfverzekerder. Het maakt ze minder uit wat mensen denken en dat zie je terug in de programma's. Het is aantrekkelijk hoe deze mensen oprecht genieten en blij zijn."

"Deze mensen zijn paradijsvogels. Je kunt om ze lachen in positieve zin", zegt ook media-adviseur Ton Verlind. "Het zijn authentieke mensen die hun eigen spoor trekken en dat maakt ze herkenbaar en aanraakbaar."

RTL4 scoorde met de reeks Geer en Goor waarin bejaarden de hoofdrol spelen. Het MAX-programma We zijn er bijna is mateloos populair. Na Hotel Romantiek van de KRO-NCRV komt ook SBS komt dit najaar met een datingprogramma Oudje zkt. Vrouwtje. De commerciële zender scoorde eerder al met het reisprogramma De wereld rond met 80-jarigen. Niet alleen de 3,3 miljoen 65-plussers die ons land telt, maar ook jongeren stemden daarop af.

Volgens Verlind zit de kracht van het programma hem in het normale. "Jarenlang bestond de programmering uit extremiteiten en afzeik-tv. Want dat wilden de jongeren zien en dat zorgde voor reclame-inkomsten. Maar dat is men een beetje beu, mensen willen terug naar normaal."

Want het is algemeen bekend dat vooral de 40-plusser urenlang kijkt. En die groep is heel lang achterwege gebleven in de programmering.

Hans Renders, mediadeskundige

Er zijn meer succesfactoren, denkt mediadeskundige en hoogleraar Hans Renders. "Een programma als The Voice Senior past in het fenomeen dat alle doelgroepen gerepresenteerd moeten worden. We zien niet alleen jong, mooi en strak, maar ook gehandicapten die daten en nu dus ouderen die zingen. Diversiteit waaruit ook vanuit de politiek op wordt aangedrongen."

Ook is zo'n programma een slimme zet, meent Renders: "Het aantal uren dat ouderen voor de beeldbuis zitten, wil maar niet zakken. Heel veel zenders hebben enorm veel moeite gedaan om jonge kijkers aan te trekken en daar wringt het. Want het is algemeen bekend dat vooral de 40-plusser urenlang kijkt. En die groep is heel lang achterwege gebleven in de programmering."

Ouderen als doelgroep

Jolanda Lindenberg beaamt dat. Volgens haar is dat veranderd door de komst van Omroep MAX. In plaats van dat het om het aantrekken van jonger publiek draaide, was er nu een zender die de aandacht op de oudere doelgroep vestigde. "MAX wist nieuwe leeftijdsgroepen aan te trekken, die zich ook met ouderen konden identificeren en hen ook waardeerden. Toen het programma Heel Holland Bakt ook onder jongeren populair werd, zagen andere kanalen dat daar ook een markt lag."

"En zoals altijd binnen de media gebeurt, wordt wat succes is, door anderen gekopieerd", vult Verlind aan. "John de Mol sluit met The Voice Senior aan bij de markt die er is voor het gewone leven."

Lindenberg vindt het een goede zaak dat The Voice Senior de aandacht richt op talentvolle senioren, maar: "Het heeft twee kanten. Het laat zien wat ze kunnen, maar tegelijk zet het ouderen apart. Want ze kunnen ook met de gewone Voice meedoen. Ze hoeven niet, zoals in The Voice Kids, in bescherming te worden genomen omdat ze minderjarig zijn. Nee, ze zijn mondig genoeg."

Uitlach-tv

Hoogleraar Renders vraagt zich juist af hoe het met de ethische kant van het programma zit: "Iedereen kijkt en dat geeft de persoon een bepaalde kwetsbaarheid. Mensen hebben vaak niet door wat zo'n tv-uitzending met ze doet. Bovendien is bij The Voice de jury heel witty, die draagt het programma. Het is maar een smal randje naar uitlach-tv."

Het succes van deze programma's gaat niet over de rug van ouderen, denkt ouderenkenner Lindenberg. Ze ziet juist enorm veel waardering: "In het verzorgingstehuis waar ik werk, was de serie Hendrik Groen het gesprek van de dag. Net als andere series met ouderen in de hoofdrol. Ik verwacht dat dat met The Voice Senior weer net zo zal zijn."

The Voice Senior is steeds te zien op vrijdagavond, om 20.30 uur op RTL 4. De finale is op 14 september; de winnaar mag een single opnemen en optreden in de Ziggo Dome.

STER Reclame