'Veel Europese vluchten te laat weg, Eindhoven scoort het slechtst'

Passagiers die zijn getroffen door de staking van piloten van Ryanair Reuters

Ruim dertig procent van de Europese vluchten vertrekt deze zomer te laat. Dat is acht procentpunt meer dan vorig jaar, blijkt uit een analyse van Vlucht-vertraagd.nl. Eindhoven Airport scoort het slechtst van Europa.

"De stijging van het aantal vertragingen is een trend die je de afgelopen jaren ziet. Toch is die acht procent echt uitzonderlijk", zegt Kevin Lamers van Vlucht-vertraagd.nl. Het bedrijf deed de analyse op basis van openbare gegevens en vergeleek die met eigen claimdata. Een vliegtuig geldt als vertraagd als het meer dan 15 minuten te laat vertrekt.

Lamers ziet een toename van de vertragingen in Europa. "Op veel luchthavens wordt het de laatste jaren erg druk. Die bereiken onderhand hun plafond qua capaciteit. Als er dan bij één vlucht vertraging optreedt, ontstaat een domino-effect. Er is dan geen tijd tussen vluchten om de opgenomen vertraging op te vangen."

36 procent op tijd

Eindhoven Airport doet het binnen Europa het slechtst. Daar vertrok vorig jaar maar 36 procent van de vluchten op tijd. "Dat is een flinke toename ten opzichte van vorig jaar. Toen vertrok ongeveer 55 procent van de vluchten op tijd."

Andere Nederlandse luchthavens scoren beter. Ondanks het naderende groeiplafond in 2020 presteert Schiphol van de grote luchthavens in Europa het best. Daar vertrok 69 procent van de vluchten op tijd. Op Rotterdam Airport gaat het om 48 procent. Daarmee doen de Nederlandse vliegvelden het gemiddeld beter dan luchthavens in Duitsland en Frankrijk.

Schiphol doet het van de grote Europese luchthavens het best. Daarna volgen de vliegvelden van Londen, Parijs en Frankfurt.

NOS

Gevraagd naar het grote aantal gemeten vertragingen op Eindhoven Airport zegt een woordvoerder dat hij "zich niet in de uitkomst van het onderzoek herkent". "De data van Vlucht-vertraagd.nl zijn deels gebaseerd op gegevens die luchthavens zelf op hun site zetten over vertragingen. Wij doen dat anders dan bijvoorbeeld Schiphol."

Bij Eindhoven geldt als vertrektijd het moment waarop een vliegtuig van de grond komt, zegt de woordvoerder. "Bij Schiphol meten ze het moment waarop het vliegtuig van de gate wegrijdt. Het kan dan nog een half uur duren voor een vliegtuig in de lucht is."

Van de Europese luchtvaartmaatschappijen vloog Iberia Express uit Spanje het meest op tijd. Daarna volgden KLM en Jet2, een Britse luchtvaartmaatschappij.

NOS

Eindhoven Aiport beschikt wel over data die de resultaten van Eindhoven Airport met andere luchthavens rechttrekt, maar de woordvoerder wil die niet vrij geven. Hij voegt er aan toe dat "die eigenlijk echt heel goed zijn". Ook hebben vertragingen op het vliegveld volgens de woordvoerder niets te maken met een mogelijk groeiplafond.

Kanttekeningen

Joris Melkert, luchtvaartexpert aan TU Delft, maakt de vergelijking tussen Eindhoven Airport en de luchthaven van het Belgische Charleroi. "Daar vertrekken ongeveer evenveel vluchten vandaan, en is er ook één startbaan en zijn er veel korte vluchten van budgetmaatschappijen." Op Charleroi vertrok 86 procent van de vluchten vorig jaar op tijd.

Toch plaatst hij ook zijn kanttekeningen bij de cijfers van Vlucht-vertraagd.nl. "Het is niet interessant wanneer een vliegtuig vertrekt. Belangrijker is wanneer een vliegtuig aankomt. Dat wordt niet meegenomen in dit onderzoek, en dat bepaalt of je uiteindelijk je aansluiting haalt."

STER Reclame