Noord/Zuidlijn geopend: 'Er is veel gevraagd van Amsterdammers'

Aangepast

Vijftien jaar na het begin van de bouw is de Noord/Zuidlijn officieel geopend. Morgen gaat de dienstregeling in en kunnen reizigers tussen Amsterdam-Noord en station Zuid, dwars door het centrum en onder het IJ, de metrolijn nemen.

In deze video kun je de rit ook beleven vanuit de cabine, in minder dan drie minuten:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Van Noord naar Zuid in minder dan 3 minuten

Het openingsprogramma is bij de halte Centraal Station ingeleid door de nieuwe burgemeester Femke Halsema. "In donkere gangen in de modder is jarenlang met man en macht gewerkt", zei Halsema. "Er zijn huzarenstukjes en technologische hoogstandjes geleverd."

"Verandering biedt veel moois, maar doet ook pijn", verwees de burgemeester naar de moeizame totstandkoming van de metrolijn. "Er is veel gevraagd van Amsterdammers en het vertrouwen in de overheid is geschaad."

Halsema zei in haar speech ook dat Amsterdam nu niet meer de stad aan het IJ is, maar de stad rondom het IJ:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Zonder metro ontbeert Amsterdam een levensader'

Cabaretier Martijn Koning gaf daarvoor een korte conference. Ook verkeerswethouder Sharon Dijksma en directeur van de Noord/Zuidlijn Hoite Detmar hielden toespraken.

De opening van de metrostations is verricht door acht Amsterdammers die in de buurt van een station wonen of werken. Op de stations zijn vandaag activiteiten en optredens gepland.

Het officiƫle openingsmoment ging zo:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is geopend

Het is bekend: de aanleg van de Noord/Zuidlijn was een hoofdpijndossier. Talloze keren moest de begroting omhoog en werd de verwachte datum van oplevering uitgesteld. Delen van de binnenstad verzakten, huizen raakten beschadigd, tot wanhoop van de bewoners.

In totaal heeft het project 3,1 miljard euro gekost, meer dan driemaal zoveel als vooraf begroot. De gemeente moet zelf alle meerkosten voor haar rekening nemen.

Noord/Zuidlijn: de feiten

  • Een ritje tussen station Noord en Zuid duurt 16 minuten
  • Acht metrostations
  • 121.000 reizigers per dag
  • Elke 6 minuten een metro
  • 9,7 kilometer lang, waarvan 7,1 kilometer ondergronds
  • Start bouw: 22 april 2003
  • Kosten: 3,1 miljard euro

De nieuwe lijn verbindt stadsdeel Noord met de rest van de stad en biedt reizigers een snel alternatief voor de auto en de volle trams en bussen in de binnenstad. Voorheen moesten ze bij Centraal Station de pont nemen over het IJ of omrijden via de IJ-tunnel om van en naar stadsdeel Noord te komen. De rit naar Station Zuid, bij de Zuidas, duurde ruim 31 minuten. Met de Noord/Zuidlijn wordt de reistijd gehalveerd.

Al in 1922 werd nagedacht over een verbinding tussen Noord- en Zuid-Amsterdam. De hele geschiedenis van het project zie je hieronder:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Noord-Zuidlijn van A tot Z

STER Reclame