NOS Nieuws

Pinstoring kwam door softwarefout

De grote pinstoring die gisteravond een deel van het betalingsverkeer in Nederland platlegde, was het gevolg van een softwarefout. Dat zegt Mastercard, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de storing.

"Ik werk al acht jaar in het betalingsverkeer", zegt Arjan Bol, verantwoordelijk voor betalingen door Mastercard in Nederland. "Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak."

Volgens Bol ging het fout bij een systeemupdate die het bedrijf gisteravond doorvoerde. "Zo'n software-update is vergelijkbaar met een iOS update voor iPhones."

Wat er precies misging bij die update is nog niet duidelijk. "We zijn bezig met de evaluatie."

Geld kwijt

Winkeliers zijn veel geld misgelopen door de grote pinstoring van gisteravond, stelt eerder Detailhandel Nederland, de belangenvereniging voor winkeliers.

"Je moet ervan uitgaan dat we in Nederland zo'n 10 miljoen transacties per dag doen. Dat zijn er overdag om en nabij 1 miljoen per uur", rekent Michel van Bommel van Detailhandel Nederland voor. Omdat de storing zo'n anderhalf uur duurde, loopt de schade in de miljoenen, denkt hij.

Omdat ook geldautomaten vaak niet werkten, konden veel mensen die moesten betalen ook geen geld opnemen. Van Bommel: "Dat betekent dat boodschappenkarren bleven staan in de supermarkt. En bij de pomphouders is het een extra moeilijke situatie, daar zit de benzine al in de tank."

Ook bij een concert van de Amerikaanse rapper Eminem in het Goffertpark in Nijmegen lag de boel plat, vertelt Phaedra Werkhoven, die er met haar kinderen heen was. "Er gingen 65.000 man richting Goffertpark. Eenmaal binnen waren er enorme rijen voor de munten. En net toen wij aan de beurt waren bleek dat er een pinstoring was. Die duurde tot het einde van het concert." De dorstige bezoekers kregen gratis drinkwater.

Daarnaast was het donderdagavond en dus koopavond in veel steden. "Dat zijn toch grotere, luxere aankopen die dan gedaan worden. Die zijn niet doorgegaan." Volgens Van Bommel is het voor winkeliers niet mogelijk deze schade ergens te verhalen.

Nederland uniek

Het is niet zo dat het betalingsverkeer in Nederland niet stabiel is, zegt betalingsverkeeradviseur Simon Lelieveldt. Hij stond gisteren net zelf de apk van zijn auto af te rekenen toen de storing begon en hij niet kon betalen.

Volgens Lelieveldt hoort een enkele storing er nou eenmaal bij, en kan een systeem nooit 100 procent van de tijd in de lucht blijven. Nederland loopt volgens hem juist voorop in vergelijking met andere landen.

"Onze betalingssystemen moeten 99,95 procent van het jaar in de lucht zijn. Daar hebben we een wet voor, dat is uniek, dat heeft geen enkel ander land in Europa."

Kom op jongens, even zelf je broek ophouden.

Betalingsverkeeradviseur Simon Lelieveldt

En dat halen we ook altijd, zegt Lelieveldt. "We hebben er gisteren anderhalf uur uit gelegen. We kunnen nog een paar uur zou ik zeggen."

Wel spreekt hij grote bedrijven aan op hun eigen verantwoordelijkheid. "Grote benzinepompen of supermarktketens zijn professionele bedrijven, die weten dat systemen ook uit de lucht kunnen zijn. Tegen hen zeg ik: kom op jongens, even zelf je broek ophouden."

Terug naar cash

Soms kan ook de meest voor de hand liggende oplossing uitkomst bieden. Lelieveldt: "We moeten ook leren robuust te zijn. En als dat betekent dat we contant geld toch wat meer in de lucht moeten houden, in plaats van met razende snelheid eruit knikkeren, dan is dat denk ik logisch."

Daar sluit Van Bommel van Detailhandel Nederland zich bij aan. "Consumenten kunnen zorgen voor een beetje contant geld in de portemonnee, dat er toch nog een alternatief is voor het pinnen."

Of ze doen zoals Lelieveldt deed toen hij gisteravond zijn apk niet kon afrekenen met zijn pinpassen. "Ik ben naar huis gegaan en heb een internetoverboeking gedaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl