Kylie Jenner gaat Mark Zuckerberg voorbij als jongste miljardair ooit

ANP

Kylie Jenner is nog maar 20 jaar oud, maar mag zich volgens het Amerikaanse tijdschrift Forbes nu al bijna de jongste self-made miljardair ooit noemen. Hiermee kan ze Mark Zuckerberg gaan overtreffen, de oprichter van Facebook, die op 23-jarige leeftijd miljardair werd. Dit heeft ze vooral te danken aan haar eigen make-uplijn Kylie Cosmetics.

Jenner is vooral bekend als het jongste zusje van de Amerikaanse Kim Kardashian, maar wilde zich onderscheiden van de anderen uit het gezin. Zo gezegd, zo gedaan: in 2015 ontwikkelde ze de zogenaamde 'lip kit', een make-upset bestaande uit een lipstick en een lippotlood. Sindsdien heeft ze bijna meer dan 550 miljoen euro aan make-up verkocht. En dat met slechts zeven fulltimers en vijf parttimers in dienst.

Al vanaf jonge leeftijd is ze door de bekendheid van haar familie bekend met de schijnwerpers en het 'zien en gezien worden'.

Diederik Broekhuizen

Naast haar make-uplijn heeft ze miljoenen verdiend aan optredens in verschillende televisieprogramma's. Ook verkoopt ze eigen kledingproducten. Forbes schat dat ze een bezit heeft van ongeveer 900 miljoen dollar, omgerekend zo'n 770 miljoen euro. Dit maakt haar nu al de jongste persoon op de ranglijst van Amerikaans rijkste 'self-made women'. Ter vergelijking: haar populaire halfzus Kim Kardashian bezit volgens Forbes 350 miljoen dollar.

Succes door sociale media

Diederik Broekhuizen is oprichter van The Best Social, een bedrijf dat prijzen uitreikt voor beste socialemediaproducties. Hij zegt dat ze een groot deel van haar succes te danken heeft aan sociale media. Jenner heeft op dit moment meer dan 110 miljoen volgers op Instagram en miljoenen meer op Snapchat. "Normaal betalen cosmeticamerken veel geld voor het bereik dat Jenner heeft op sociale media, maar Jenner is haar eigen merk", verklaart Broekhuizen. "Al vanaf jonge leeftijd, is ze door de bekendheid van haar familie bekend met de schijnwerpers en het zien en gezien worden."

Jongeren zijn met haar opgegroeid.

Diederik Broekhuizen

Volgens Broekhuizen heeft Jenner daarnaast de ideale leeftijd om socialemediaplatformen te gebruiken. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar Instagram, heeft zij dezelfde leeftijd als veel gebruikers op Instagram. Ze weet wat de doelgroep leuk vindt en de doelgroep herkent zich in haar", zegt Broekhuizen. "Ze was er vanaf het begin bij. Eigenlijk zijn veel jongeren met haar opgegroeid."

Keeping Up with the Kardashians

Al vroeg lag het leven van Jenner volgens Forbes onder een vergrootglas. Ze was namelijk de dochter van Caitlyn Jenner, olympisch kampioen tienkamp. Daarnaast was ze de zus van supermodel Kendall Jenner en de halfzus van de Kardashians. Op haar tiende was Jenner te zien in de Amerikaanse serie Keeping Up with the Kardashians. Het programma werd toen uitgezonden in 160 landen.

Forbes vergelijkt haar succesmethode met die van Donald Trump. Beiden zijn ze volgens het tijdschrift zowel merk als persoon, omdat Jenner net als Trump een product is van reality-tv.

Jenner zegt tegen het tijdschrift dat ze voor altijd voor het bedrijf wil blijven werken. Forbes noemt dit "een idee dat meer in lijn ligt met een naïeve 20-jarige dan met een bijna-miljardair", omdat het publiek haar interesse zal verliezen in de ster.

Nu hoeft ze zich daar in ieder geval nog niet druk om te maken, omdat haar make-uplijn in twee jaar tijd is uitgegroeid tot een van de meest succesvolle make-upmerken ooit.

STER Reclame