Tweede dode bij crash met historisch toestel Aviodrome

Hulpdiensten bij het vliegtuigwrak AFP

Bij de crash met het door het Aviodrome aangekochte vliegtuig in Zuid-Afrika zijn twee mensen om het leven gekomen. Gisteren was al bekend dat een Zuid-Afrikaanse technicus het ongeluk niet had overleefd. Vandaag werd ook duidelijk dat een werknemer van de fabriek waarop het vliegtuig neerstortte de crash niet overleefd heeft.

Het historische toestel, een Convair 340, steeg gisteren op voor een testvlucht om te zien of het klaar was voor de reis naar Nederland. Het was aan het Aviodrome geschonken door de Zuid-Afrikaanse eigenaar en had al de historische kleuren van Martin's Air Charter, de voorloper van Martinair.

Aan boord waren 19 mensen, onder wie drie werknemers van het Aviodrome, twee piloten en een aantal technici. Verschillende mensen raakten gewond, twee van hen verkeren nog in kritieke toestand.

Geschrokken

De drie medewerkers van het Aviodrome raakten relatief licht gewond, maar hebben de nacht doorgebracht in een ziekenhuis. "Ze natuurlijk ontzettend geschrokken en net als wij enorm aangedaan dat bij de crash twee mensen om het leven zijn gekomen", zegt een woordvoerder van het Aviodrome. De general manager van het vliegtuigmuseum is onderweg naar Zuid-Afrika om de mensen bij te staan.

De South Africa Civil Aviation Authority doet op dit moment onderzoek naar de oorzaak van de crash.

Bekijk hieronder de beelden van de start van de Convair 340. Achter het vliegtuig is een rookpluim te zien.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Eerste beelden rokende vliegtuig vlak na de start

Op beelden die van de start van het vliegtuig zijn gemaakt, is een rookpluim achter een motor zichtbaar. Maar volgens luchtvaartdeskundige Benno Baksteen is het moeilijk iets te zeggen over een mogelijke oorzaak. "Die rookpluim zou kunnen wijzen op een motorstoring. Maar een vliegtuig zou met een storing in één motor gewoon moeten kunnen doorvliegen."

Tijdens de gebruikelijke procedure voor terugkeer naar het vliegveld, waarbij een vliegtuig volgens Baksteen over het algemeen drie linkerbochten draait, ging het alsnog mis en stortte het toestel neer.

Museumstukken

Volgens Baksteen worden historische vliegtuigen heel goed onderhouden. "Ze worden zelfs verwend, het zijn vliegende museumstukken. Ze vliegen bijvoorbeeld ook niet met slecht weer. Maar de techniek van de motoren is wat kwetsbaarder. Het zijn heel geavanceerde zuigermotoren, zoals ze nog steeds in auto's zitten, met op en neer bewegende zuigers. De straalmotoren van tegenwoordig zijn veel minder kwetsbaar."

Bovendien hebben ook historische vliegtuigen een strak onderhoudsschema. "Is dat onderhoud niet gedaan, dan mogen ze niet vliegen", zegt Baksteen. "En zo'n testvlucht na onderhoud doe je niet voor niets. Als je alles uit elkaar haalt en weer in elkaar zet kan er iets mis gaan. Dat controleer je door het toestel echt te gebruiken."

STER Reclame