NOS Nieuws

De ene woksaus is de andere niet: grote verschillen in hoeveelheid suiker

De Consumentenbond heeft in een onderzoek flinke verschillen geconstateerd in de hoeveelheid suiker die wordt toegevoegd in vergelijkbare producten. Producten bevatten veel meer toegevoegde suiker dan nodig, concludeert de bond.

De bond legde voor het onderzoek twintig huismerken van vijf supermarkten en 52 producten van A-merken naast elkaar. Zo blijkt de teriyaki-woksaus van Fair Trade Original zeven suikerklontjes te bevatten, terwijl in die van Go-Tan omgerekend anderhalf suikerklontje zit. De fruitdrank van Aldi bevat ruim vijf keer zo veel suiker als die van de Albert Heijn en de aardbeienyoghurt van Lidl is 2,5 keer zoeter dan die van Jumbo.

De Consumentenbond maakt zich zorgen om die verschillen. Een fictief dagmenu met de suikerrijkste producten bevat liefst 160 gram aan toegevoegde suiker. Dat komt neer op veertig suikerklontjes en het is ruim 100 gram meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van de Wereldgezondheidsorganisatie (maximum van 50 gram voor vrouwen, 60 gram voor mannen).

Wassen neus

Op basis van het onderzoek heeft de organisatie een brief naar staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) gestuurd. In 2014 ondertekenden de overheid en de levensmiddelenbranche het Akkoord Verbetering Productsamenstelling om stapsgewijs de gehaltes zout, verzadigd vet en calorieën in producten te verminderen.

In de brief noemt de bond dat een wassen neus: "Het gaat niet snel genoeg en deze grote verschillen tonen dat er nog wel heel veel ruimte is. We zien op dit gebied te veel zelfregulering bij de fabrikanten", zegt een woordvoerder.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de branchevereniging van supermarkten, laat weten dat juist voor zelfregulering te zijn en ziet geen reden om dat standpunt te herzien.

Volgens een woordvoerder heeft de branche in de afgelopen jaren juist aanzienlijke stappen gezet in het terugdringen van suiker in producten: "We zijn volop bezig met het akkoord. Neem de groenteconserven. In appelmoes is de hoeveelheid toegevoegde suiker met 50 procent verminderd. En het kan ook niet veel sneller. Per product moet bekeken worden wat de invloed van het verminderen van de hoeveelheid suiker is op de smaak en houdbaarheid."

Wettelijke norm

Supermarktketen Albert Heijn kondigde vorige maand aan tot 2020 in totaal 1 miljard suikerklontjes uit de huismerken te schrappen. De Consumentenbond juicht dergelijke initiatieven toe.

"Maar er liggen straks nog tal van A-merken in de schappen waar die maatregelen niet voor gelden. Spreek gewoon een wettelijke norm af. Dan is iedereen daaraan gebonden en heeft niemand last van oneerlijke concurrentie, want dat is de grootste vrees van de fabrikanten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl