Drie GP's in drie weken: coureurs vinden het prima, de monteurs niet
Het Formule 1-seizoen telt dit jaar 21 grands prix. Het plannen van die races is een monsterklus, waarbij eigenaar Liberty en autosportfederatie FIA moeten koorddansen. Enerzijds dreigt roofbouw op het personeel, anderzijds is er de wens de kalender uit te breiden naar 25 evenementen.
De koningsklasse van de autosport zit in de zomerpiek: drie races in drie opeenvolgende weekends, daarna een weekje pauze en vervolgens races in Duitsland en Hongarije direct achter elkaar.
Het levert veel stress, gedoe en logistieke uitdagingen op, maar niet bij de coureurs. "Wij willen het liefst elk weekend racen. Voor ons is dit een cadeau", zegt de Franse Toro Rosso-coureur Pierre Gasly.
Zijn landgenoot Romain Grosjean is het er roerend mee eens. "Ik hou er wel van. Bovendien zijn ze in Europa. Het is te doen. Ik vind het geen overkill en ik zie dat de fans het niet laten afweten."
Zelfs Fernando Alonso - vorig jaar nog fel tegenstander van het plan om 25 races in een seizoen te plannen - is enthousiast. "Het is geen probleem. Ik heb een week voor de Grand Prix van Frankrijk ook nog de 24 uur van Le Mans gedaan", aldus de tweevoudig wereldkampioen, die wel toegeeft dat het een aanslag op zijn lichaam is. "Toen ik aankwam in Le Castellet voor de Franse grand prix was ik ongeveer voor 90 procent fit."
Ook op sociale media laten de Formule 1-coureurs zien dat ze er blij mee zijn. Renault-coureur Nico Hülkenberg plaatste na de Grand Prix van Frankrijk een brede grijns op Twitter. Met daaronder de tekst: "Zo kijk ik als er nog twee F1-weekends op komst zijn."
Wereldkampioen Lewis Hamilton maakt het het bontst met een bloedcommerciële boodschap. Wie zijn tweet leest, moet geloven dat een gesponsorde koptelefoon met 'noise cancelling' hem door deze "intense periode" helpt en gefocust houdt.
Het leeuwendeel van de coureurs is blij met de grand-prixpiek, maar Sergey Sirotkin niet. "In Frankrijk waren we niet op dreef en het vervelende van drie grands prix op rij is dat je nu weinig kunt doen om het tij te keren. Er is simpelweg geen tijd", zegt de voor Williams rijdende Rus.
Ook de komende races zullen daarom lastig worden, verzucht Sirotkin, die nog geen enkel WK-punt wist te halen. "Heel vervelend, maar er is niets aan te doen. Gelukkig weet ik dat we na Silverstone (GP van Groot-Brittannië volgend weekend, red.) nieuwe onderdelen op de auto krijgen. Ik hoop dat het dan beter wordt."
Ocon heeft oog voor de monteurs
De drie opeenvolgende GP-weekends en de dubbele GP-weekends zijn vooral heftig voor de mensen die moeten sleutelen en sleuren, beaamt het Franse talent Esteban Ocon. "Als kind droomde ik ervan autocoureur te worden en elke dag te racen. Je hoort mij dus niet klagen, maar ik heb oog voor de keerzijde."
"Voor de monteurs en de rest van de crew is het loodzwaar. Zij krijgen het sjouwwerk voor hun kiezen. Het is belangrijk dat we goed voor hen zorgen. Formule 1 is een teamsport en dat merk je nu nog nadrukkelijker."
"Het is flink aanpakken", bevestigt autosportveteraan Jan Lammers. De voormalig Formule 1-coureur denkt dat veel mensen een verkeerd beeld van de koningsklasse hebben. "Er is helemaal geen tijd voor glitter, glamour en champagne. Het is net een circus: afbouwen op de ene plek, rijden naar de volgende en weer opbouwen. Ik verwacht dat ze in de toekomst echt met dubbele ploegen gaan werken, anders is het niet te doen."
"De laatste pagina's van het Britse tijdschrift Autosport staan altijd bomvol contactadvertenties en nummers van bemiddelingsbureaus", schetst Lammers. "Dat zegt alles. Veel personeel wordt volledig geabsorbeerd door de Formule 1-wereld. Ze hebben geen tijd meer voor hun familie. Dat gaat heel vaak fout."
De kalender is dus pittig, maar volgens Lammers is het aantal races nog niet te groot voor de fans. "De echte Formule 1-freaks zijn zo fanatiek dat ze bij wijze van spreken wel 50 grands prix per jaar willen." Lammers is niet bang voor dalende kijkcijfers of lege tribunes.
'Waarom niet op zaterdagavond?'
"Ik denk dat we in de toekomst naar avondraces op werkdagen gaan, net als bij Nascar in Amerika gebruikelijk is. Waarom zou een grand prix altijd op zondagmiddag moeten? De Champions League is toch ook gewoon op woensdag of donderdag? Een grand prix kan ook prima op zaterdagavond."
Lammers verwacht dat de vrije trainingen op vrijdag gaan sneuvelen. "Die zullen vroeg of laat op de tocht komen te staan. Commercieel kunnen ze er niets mee. Wie kijkt er nou op een vrijdagochtend naar auto's die rondjes rijden. Die trainingen zie ik wel verdwijnen."