ANP

Het aantal vrouwen in topposities stijgt. Niet heel snel, en niet overal, maar wel bij bedrijven die zich actief inzetten voor het aantrekken en behouden van vrouwelijk talent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de monitor van stichting Talent naar de Top.

Bij deze actieve bedrijven is het aantal vrouwen in topposities afgelopen jaar met 1,4 procent gestegen. Die stijging is sterker dan vorig jaar: toen steeg het aantal vrouwen met 1 procent. Gemiddeld wordt nu 23,6 procent van de topposities in deze bedrijven bezet door een vrouw.

Hoewel er inderdaad sprake is van een lichte stijging, halen ook deze bedrijven gemiddeld het wettelijk streefcijfer voor grote bedrijven van 30 procent niet. Toch zijn deze bedrijven een voorloper op het gebied van vrouwen in topfuncties: ze doen het vele malen beter dan bedrijven die zich niet hebben aangesloten bij 'Talent naar de top'.

Over die bedrijven was namelijk afgelopen maart ophef ontstaan omdat het percentage vrouwen in topfuncties nog steeds te laag was. 93 procent van die bedrijven had geen nieuwe vrouwen op topfuncties geplaatst en in 70 procent van de besturen zat geen enkele vrouw. Dit bleek uit de bedrijvenmonitor, die onderzoekt hoeveel vrouwen er bij grote bedrijven in topfuncties zitten. Minister Van Engelshoven noemde deze resultaten "om te huilen" en waarschuwde dat wanneer dit niet verandert zij stevige maatregelen in zal zetten.

Een vergelijking:

% vrouwen in Bedrijvenmonitor % vrouwen in monitor Talent naar de Top
Raad van bestuur 11 27
Raad van commissarissen 15 37

'Motivatie is essentieel'

Waarom zijn die verschillen zo groot? Directeur van Talent naar de Top Yelly Weidenaar zegt dat een bedrijf zich actief moet inzetten om ervoor te zorgen dat meer vrouwen op topposities komen te werken. "Het is niet zomaar iets. Je moet als bedrijf echt gemotiveerd zijn beleid te voeren dat inclusiviteit en diversiteit stimuleert. Niet alle bedrijven hebben die motivatie."

Er zijn volgens Weidenaar verschillende soorten beleid nodig. "Het is bijvoorbeeld belangrijk dat leiders het belang van man/vrouw-diversiteit uitdragen. Daarnaast is het ook belangrijk dat er mogelijkheden zijn tot thuiswerken en flexibele werktijden, zodat vrouwen werk en privé goed kunnen balanceren."

Ook gunstige vaderschapsverlofregelingen vormen een belangrijke maatregel om vrouwen in topfuncties te krijgen. "Veel vrouwen vallen tussen hun dertigste en veertigste uit omdat ze kinderen krijgen. Door gunstig vaderschapsverlof te hebben, zorg je ervoor dat die last gedeeld kan worden. Hierdoor wordt de kans kleiner dat vrouwen uitvallen."

Gewoon doen

Bedrijven die zich hebben aangesloten bij Talent naar de Top geven aan dat dit soort maatregelen niet de belangrijkste weg zijn naar meer vrouwen op topfuncties. Een woordvoerder van ABN Amro: "Flexibele werktijden zijn inderdaad belangrijk, maar niet alleen voor vrouwen. Het zorgt überhaupt voor een beter vitaliteit van je werknemers, zowel voor mannen als vrouwen."

Hoe zorg je er dan voor dat vrouwen op topposities terecht komen? "Het is een kwestie van doen. Je moet gewoon vrouwen benoemen voor bestuursfuncties. Dat hebben wij gedaan begin 2017, en wij zijn van 25 procent naar 40 procent vrouwen gegaan", aldus de woordvoerder.

Diversiteit in brede zin

Omdat de organisatie van Talent naar de Top enthousiast is over de resultaten, is er een pilot gestart om ook onderzoek te doen naar culturele diversiteit. "Er is bewezen dat ons instrument werkt. Nu willen we dat inzetten voor diversiteit in bredere zin en ervoor zorgen dat ook cultureel talent binnen organisaties optimaal benut wordt", zegt Weidenaar.

Volgend jaar worden de eerste resultaten van de pilot verwacht.

STER reclame